fbpx

Toyota dan Lexus buat kejutan tayang 15 kenderaan EV!

toyota lexus 15 ev 03

NAMPAKNYA Toyota telah membuat kerja secara senyap-senyap, ramai tidak menyangka mereka akan memperkenalkan barisan kenderaan elektrik (EV) dalam masa terdekat.

Mereka telah memperkenalkan model EV baharu. Bukan satu, bukan dua, tetapi 15 model!

Presiden Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda mempersembahkan 15 model EV Toyota dan Lexus yang meliputi kesemua segmen kenderaan, termasuklah kereta sports!

Toyoda memulakan pembentangan barisan model EV itu dengan bZ4x sebelum beralih kepada crossover elektrik di sebelahnya.

SUV kompak bZ ini akan berubah sedikit untuk versi produksi tetapi rekaan bumbung coupe dan warna dwi-tona akan dikekalkan. Mungkin ini akan menjadi C-HR versi elektrik masa depan?

Kebanyakan model konsep yang dipersembahkan mempunyai cermin depan dan sisi yang ditinta gelap, bermakna Toyota belum bersedia menunjukkan rekaan kabin.

Antara yang menarik juga adalah SUV bZ bersaiz besar yang mungkin akan menjadi model Lexus. Ia akan diposisikan di atas model bZ4x.

Paling menarik perhatian pastinya model sports, dimana terdapat satu model coupe rendah dengan bumbung agak dramatik.

Coupe ini dikatakan akan mampu memecut ke 100km/j kurang tiga saat dan mempunyai jarak pemanduan hingga 700km.

Terdapat juga trak pikap yang menyerupai Tacoma, serta sebuah SUV seakan FJ Cruiser untuk era elektrik.

Penutup pembentangan barisan EV itu dibuat dengan dua kenderaan kecil iaitu Mid Box dan Micro Box. Kedua-dua ini sesuai untuk kenderaan harian emisi sifar serta kenderaan penghantaran dalam bandar.

Toyota dan Lexus sebelum ini pernah berkata bahawa mereka mensasarkan jualan 3.5 juta unit kenderaan EV setahun. Mereka akan memperkenalkan 30 model EV menjelang hujung dekad ini dengan pelaburan USD70 juta (RM296 juta).

Lihatkan Ulasan (2)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved