fbpx

Mercedes SL 2022 serba baharu dilancarkan secara global, varian AMG sahaja, hingga 577hp

mercedes sl 2022 01

DENGAN sejarah sehingga 70 tahun, Mercedes SL-Class menjadi nama model paling lama untuk jenama Three-Pointed Star itu.

Kini, Mercedes memperkenalkan generasi terbaharu untuk roadster mewah ini dengan beberapa perubahan penting. Generasi R232 ini bukan lagi model Benz, tetapi hadir sebagai model AMG sahaja.

Ia kekal menggunakan konfigurasi roadster mewah dengan tempat duduk 2+2, tetapi kini menggunakan bumbung fabrik menjadikannya 21kg lebih ringan. Tiada lagi bumbung besi lipat seperti sebelum ini.

Dari segi rupa, Mercedes SL 2022 mendapat gril Panamericana yang garang dengan sirip menegak, diapit oleh sepasang lampu depan LED tajam seperti CLS.

Bahagian sisi kini lebih kemas dengan pemegang pintu elektronik jenis pop-up seperti pada S-Class terbaharu. Dengan menggunakan bumbung fabrik lebih ringan, secara langsung titik graviti SL ini lebih rendah, menjadikannya lebih dinamik untuk dipandu.

Di bahagian belakang, identiti AMG dapat dilihat dari ekzos quad dan diffuser besar. Spoiler belakang pula diintegrasi dengan but dan akan dinaikkan mengikut mod dan situasi pemanduan.

Untuk lebih aerodinamik, terdapat pilihan Aerodynamic Package yang hadir dengan dengan bampar, underbody dan diffuser lebih agresif.

Buat masa ini, Mercedes SL boleh didapati dengan varian SL55 dan SL63. Kedua-dua varian menggunakan enjin 4.0-liter V8 twin-turbo dimana SL55 menjana 469hp dan 700Nm tork, manakala SL63 menghamburkan sehingga 577hp dan 800Nm tork.

Output disalurkan melalui kotak gear automatik 9-kelajuan dengan buat pertama kali, SL dilengkapi dengan 4Matic+, menjadikannya jentera all-wheel drive.

Ciri lain adalah rear-wheel steering untuk belokan lebih tajam serta LSD elektronik untuk kestabilan apabila memecut keluar selekoh.

Bahagian kabin SL ini kekal sporti dan padat dengan teknologi terkini. Ini merangkumi tempat duduk AMG, stereng AMG, skrin besar 11.9-inci di tengah, paparan instrumen 12.3-inci, pemanas Airscarf, dan sistem MBUX terkini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved