fbpx

Lotus Exige yang kecil cili api ini disumbat dengan enjin 6.2-liter V8 AMG!

lotus exige amg 04

LOTUS Emira dilancarkan Julai tahun ini untuk menggantikan tiga model berusia dari pengeluar British itu. Elise, Exige dan Evora kesemuanya dihentikan pengeluarannya tahun ini.

Model Elise dan Exige menerima versi Final Edition sebagai ucapan selamat tinggal, tetapi dengan varian itu pun masih belum mempunyai kuasa sebanyak kereta yang dipaparkan dalam video di bawah.

Quentin Boylan telah membina sebuah Lotus Exige istimewa yang mungkin paling berkuasa di dunia. Ya, ini kerana Lotus Exige yang kecil itu telah disumbat dengan enjin 6.2-liter V8 dari Mercedes-Benz SLS AMG!

Untuk itu, beberapa perubahan besar perlu dilakukan pada casis dan badan Exige untuk memuatkan enjin naturally-aspirated itu. Malah, terdapat acuan kustom khas yang terpaksa dihasilkan untuk memberi ruang secukupnya untuk unit V8 itu.

Hasilnya ialah sebuah roket kuning-hitam dan klip video ini ada menunjukkan aksinya di litar.

Boylan mengambil masa kira-kira lima tahun untuk menyiapkan projek ini dan enggan mendedahkan keseluruhan kos yang dibelanjakan untuknya.

Tetapi bukanlah untuk berahsia, cuma menurut Boylan, “Saya tidak tahu dan tidak mahu tahu.” Mungkin angkanya mempunyai banyak angka sifar…

Sumber foto: Speedhunters dan Cars.co.za

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved