fbpx

Rivian R1T mula masuki pasaran AS – pesaing Tesla Cybertruck dengan kuasa hingga 700hp

rivian r1t 05

TIDAK seperti sesetengah segmen kenderaan, trak pikap kekal popular di seluruh dunia dari dahulu sehingga kini dek sifatnya yang versatil dan tahan lasak.

Maka, tidak hairanlah jika syarikat-syarikat pengeluar kenderaan mula berusaha ke arah membangunkan ‘the next big thing’ dalam industri automotif iaitu trak pikap elektrik.

Setakat ini, segmen trak pikap elektrik dilihat bakal didominasi oleh jenama-jenama yang sudah lama bertapak seperti Tesla, Ford, Chevrolet dan GMC, namun ini tidak bermakna mereka tidak akan berhadapan dengan saingan daripada syarikat-syarikat startup. Rivian adalah salah satu daripada syarikat tersebut.

Berpengkalan di California, Rivian mempertaruhkan R1T untuk menyaingi Cybertruck, F-150 Lightning, Silverado EV dan Hummer EV di Amerika Syarikat.

Trak pikap elektrik itu diperkenalkan buat pertama kali pada 2019 namun menurut pengasas dan ketua pegawai eksekutif, RJ Scaringe, unit produksi pertama telah pun siap dibina pada 15 September lalu.

Seperti Cybertruck, R1T mempunyai reka bentuk yang futuristik namun ia tidaklah seradikal trak keluaran Tesla itu.

R1T mempunyai ukuran lebih pendek jika dibandingkan dengan Cybertruck, namun tinggi dan lebarnya tidak jauh berbeza.

Terdapat tiga varian yang ditawarkan iaitu Launch Edition (USD73,000), Adventure (USD73,000) dan Explore (USD67,500).

Menurut laman web syarikat itu, Launch Edition sudah pun habis ditempah, manakala Adventure dan Explore akan memasuki pasaran bermula Januari tahun hadapan.

Setiap varian didatangkan dengan konfigurasi quad motor di mana setiap roda dipacu oleh sebuah motor elektrik.

Model asas mempunyai 402hp/560Nm dan bateri 105kWh yang memberikan jarak pemanduan sejauh 370km, manakala model pertengahan mempunyai 754hp/1,120Nm dan jarak pemanduan melebihi 483km daripada bateri 135kWh.

Sementara itu, versi tertinggi pula bakal hadir dengan 700hp/1,120Nm dan bateri berkapasiti 180kWh dengan jarak pemanduan melebihi 644km dengan satu cas penuh.

Dari segi prestasi, ia boleh melakukan pecutan 0-100km/j dalam 3.0 saat dan mencapai kelajuan maksimum 200km/j. Namun, kelajuan di laluan lurus bukanlah tujuan utama R1T dibangunkan.

Sebagai sebuah trak pikap, ia harus berupaya mengatasi permukaan muka bumi yang mencabar. Menurut Rivian, R1T mempunyai sudut pendekatan 34-darjah, sudut pelepasan 29.3-darjah, sudut breakover 25.7-darjah, jarak lega tanah 14.9 inci dan keupayaan untuk meranduk air sedalam lebih tiga kaki.

Selain itu, trak ini juga mempunyai satu ciri unik yang dikenali sebagai Tank Turn. Secara asasnya, ciri ini membolehkan ia membuat pusingan setempat seperti sebuah kereta kebal. Ia bukanlah satu gimik semata-mata kerana ciri ini membolehkan ia keluar dari ruang yang sempat dengan mudah dan pantas.

Untuk menggalas tugas-tugas harian pula, R1T dilengkapi dengan bed berukuran 54 inci panjang dan 51.1 inci lebar, dengan kapasiti muatan hampir 800 kg. Selain itu, ia juga mempunyai kapasiti tunda sehingga 4,989 kg.

Akhir sekali, sistem bantuan pemandu Driver+ disertakan secara standard pada ketiga-tiga varian. Ia merangkumi 11 kamera, lima radar dan 12 sensor ultrasonik. Antara ciri utama Driver+ adalah Highway Assist yang membolehkan kawalan stereng, brek dan pecutan dilakukan secara automatik.

Adaptive Cruise Control, Lane Change Assist, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, Automatic High Beam, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking dan Dynamic Brake Support turut disertakan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved