fbpx

Geely Emgrand 2021 dilancar di China – Ada peluang jadi pengganti Proton Persona?

geely emgrand 01

JIKA diamati komen-komen warga netizen di laman sosial seperti Facebook dan Instagram, boleh dikatakan ramai juga yang mendesak Proton agar segera menggantikan Persona dengan model baharu daripada Geely.

Proton setakat ini masih belum memberikan sebarang petunjuk yang mereka akan berbuat demikian. Bagaimanapun, dengan pelancaran Geely Emgrand di China baru-baru ini, ada kemungkinan yang syarikat itu akan mempertimbangkan untuk menjadikan sedan kompak itu sebagai pengganti Persona yang telah berada di pasaran sejak 2016.

Ditayangkan buat pertama kali pada Jun lalu, Emgrand generasi keempat dibangunkan dengan menggunakan platform B-Segment Modular Architecture (BMA) yang menjanjikan ruang lebih luas, tahap keselesaan lebih tinggi dan pengendalian lebih baik. Platform keluaran Geely ini turut menjadi asas kepada model-model lain seperti Bin Yue/Proton X50, Bin Rui dan juga ICON.

Dari segi saiz, Emgrand mempunyai ukuran panjang 4,638mm, lebar 1,820mm dan tinggi 1,460mm. Agak menarik kerana ini bermakna ia lebih panjang, lebar dan rendah berbanding pesaing-pesaing terdekatnya iaitu Honda City dan Toyota Vios, dengan perbezaan yang agak besar. Dalam erti kata lain, saiznya lebih hampir kepada sedan segmen C berbanding segmen B.

Rekaan luarannya sesuai untuk digambarkan sebagai elegan, dengan gril dan lampu belakang LED yang lebar antara elemen yang membuatkan model ini kelihatan lebih menonjol. Walaupun mempunyai profil tiga kotak yang agak tradisional, ia mempunyai kadar drag coefficient yang rendah iaitu 0.27 Cd.

Masuk ke dalam, anda akan disambut oleh suasana yang moden dan premium, jauh berbeza dengan City dan Vios, apatah lagi jika dibandingkan dengan Persona. Bukan itu sahaja, penggunaan tema warna putih dan biru membuatkan seluruh ruang kabin terasa lebih tenang dan luas.

Seperti yang boleh dilihat, rekaan papan pemuka dan konsol tengah sangat bersih dan ringkas. Hanya beberapa butang sahaja diletakkan untuk kawalan sistem pendingin hawa, brek parkir elektronik dan sebagainya. Fungsi-fungsi selebihnya boleh diakses menerusi kluster instrumen digital 12.3 inci dan skrin tengah 10.25 inci.

Emgrand juga dilengkapi dengan beberapa teknologi yang boleh dianggap canggih untuk segmennya seperti sistem infotainmen GKUI, kemaskini perisan secara atas udara (OTA), fungsi kawalan suara AI, kamera dengan sudut pandangan 540 darjah, perakam pemanduan berdefinisi tinggi dan sistem pembersih udara CN95.

Hanya satu pilihan enjin yang ada untuk model ini iaitu enjin NA 4-silinder bersesaran 1.5-liter. Enjin aluminium itu menghasilkan 114PS dan 147Nm tork, dan boleh didapati sama ada dengan transmisi manual 5-kelajuan atau CVT 8-kelajuan. Turut disertakan adalah sistem ESP 9.3 keluaran Bosch.

Harga masih belum diumumkan namun melihat kepada reka bentuk dan spesifikasinya, pastinya ramai rakyat Malaysia yang inginkan Emgrand sebagai pengganti Persona. Jika Proton memutuskan untuk memasarkannya di sini dengan harga yang berpatutan, tidak mustahil ia boleh mengatasi jualan City dan Vios dalam tempoh masa yang singkat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved