fbpx

Lamborghini Countach 2022 ini supercar hibrid 800hp yang akan jadi ‘poster’ telefon pintar anda

lamborghini countach lpi 800-4 13

INI dia, Lamborghini betul-betul menghasilkan semula Countach baharu sepenuhnya. Buat kali pertama, pengeluar dari Sant’Agata itu menghidupkan nama lama mereka selepas 30 tahun.

Countach dikatakan menjadi pencetus kepada segmen supercar dan terus menjadi poster bilik tidur budak lelaki pada masa itu. Mungkin Lamborghini Countach 2022 ini akan menjadi wallpaper telefon pintar pula?

Apalah sebuah Lamborghini jika kita tidak menceritakan bab enjinnya. Nadi kepada Countach baharu ini masih V12 seperti dulu, tetapi versi moden mengambil unit 6.5-liter dari Aventador. Malah, Countach LPI 800-4 ini memang berasaskan Aventador.

Gambar oleh: Lamborghini

Tetapi Lamborghini Countach ini menerima penambahan sistem hibrid pada enjinnya. V12 6.5-liter itu sahaja menjana 769hp ditambah oleh motor elektrik berkuasa 25kW (34hp), menjadikan jumlah outputnya sebanyak 803hp.

Kuasa dihantar ke semua roda melalui kotak gear automatik 7-kelajuan, membolehkan Countach ini memecut dari pegun ke 100km/j dalam 2.8 saat, 200km/j dalam 8.6 saat dan mencapai kelajuan maksima 356km/j.

Sudah tentu rekaannya perlu mengambil elemen dari kereta asal. Jadi Countach LPI 800-4 ini mendapat muncung depan yang rata dan lampu dengan posisi hampir sama (walaupun tiada lagi pop-up).

Ruang kemasukan udara sisi mempunyai rekaan segi tiga mirip corong NACA pada Countach asal, dan rekaan belakang mendapat ‘ekor’ yang leper berserta empat ekzos. Oh ya, tidak dilupakan pintu scissor untuk pelengkap gaya dramatik.

Rim Countach baharu ini mengambil bentuk dail telefon lama dan bersaiz 20-inci di depan, 21-inci di belakang.

Baik, untuk harga, Lamborghini tidak mengumumkan sebarang angka, tapi ada yang berkata ia sekitar USD1 juta (RM4.24 juta). Apa yang pasti, hanya 112 unit akan dibina. Penghantaran akan bermula pada suku pertama 2022.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved