fbpx

Ferrari Testa Rossa J ini ialah replika bersaiz 3/4 dari kereta sebenar, tapi bukan untuk budak-budak!

ferrari testa rossa j 11

SEMUA tahu bahawa Ferrari 250 GTO dan Testa Rossa merupakan antara kereta termahal di dunia. Kini, ada satu versi yang lebih mampu milik, perkenalkan, Ferrari Testa Rossa J.

Ianya sebuah replika yang dibina dengan kerjasama The Little Car Company yang sebelum ini pernah menghasilkan Bugatti Baby II. Testa Rossa J ini berskala 3/4 sahaja dari kereta sebenar dan tidak mempunyai enjin V12, sebaliknya dipacu oleh motor elektrik yang dikuasakan oleh tiga bateri di depan.

Malah Ferrari turut memberikan rekaan dan skematik Testa Rossa original untuk casis dan suspensi supaya replika ini menjadi dapat dihasilkan serealistik yang boleh.

Badannya dari aluminium yang dibentuk dari tangan, tempat duduknya dari kulit dan cukup besar untuk seorang dewasa dan remaja. Untuk pemandu, terdapat roda stereng Nardi sebenar untuk mengemudi kereta.

Selain itu, Testa Rossa J dilengkapi dengan rim wayar 12-inci, tayar Pirelli, dan papan pemuka dengan susunan meter sebenar. Cuma bacaan minyak dan suhu diganti dengan penyukat suhu bateri dan motor elektrik.

Sistem elektrik ini bukanlah untuk kereta merangkak perlahan. Terdapat empat mod pemanduan, dan dalam mod Sport atau Race, ia boleh dipandu dengan kelajuan hingga 60km/j. Menurut Ferrari, replika ini ditala dan diluluskan oleh pemandu uji mereka sendiri di litar Fiorano.

Dah nama pun Ferrari, mesti lah tidak murah, bukan? Testa Rossa J akan dijual pada harga bermula 93,000 Euro (RM4.6 juta), dan hanya 299 unit akan dihasilkan. Walaupun bersaiz kerdil, ia bukanlah untuk budak-budak.

Khas untuk pengumpul Ferrari, Testa Rossa J ditawarkan dengan pilihan14 livery dengan 53 warna.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved