fbpx

Replika GT40 kereta hero dalam filem Ford v Ferrari ini akan dilelong

ford gt40 ford vs ferrari 01

PENGGAMBARAN Ford v Ferrari telah lama tamat, dan filem itu ditayangkan di panggung pada November 2019 sebelum memenangi dua Academy Award.

Filem ini menceritakan drama persaingan antara Ford dengan Ferrari di Le Mans pada akhir 1990an, dan kini anda boleh miliki secebis darinya. Apa dia? Sebuah replika Ford GT40.

Salah satu dari enam unit replika GT40 yang digunakan semasa penggambaran akan dilelong dalam acara Mecum Auction bulan depan. Inilah masanya untuk peminat Ford v Ferrari untuk jadikan GT40 itu sebagai koleksi!

Dalam filem itu, kereta ini digunakan oleh Dan Gurney sebagai GT40 bernombor 3 dalam babak perlumbaan Le Mans. Kereta ini kemudian menggunakan pelekat bernombor 88 oleh William Wonder untuk 4 Hours of Daytona.

Kesemua enam unit replika dibina oleh Race Car Replicas di Michigan, direka khas agar serupa spesifikasinya dengan Ford GT40 1966.

Istimewanya mengenai unit yang akan dilelong ini, ia satu-satunya dengan VIN, bermakna anda boleh daftarkannya untuk dipandu di jalanraya. Bayangkan anda pandu ke Publika atau Pavilion pada petang hujung minggu…

Gambar-gambar menunjukkan replika GT40 dengan cat badan oren-kemerahan, rim emas, dan livery perlumbaan yang menyerlah. Kereta ini mempunyai stereng di sebelah kanan, dan bahagian kokpitnya agak ‘kosong’ dengan kemasan berwarna hitam.

Di belakang kokpitnya ialah enjin 5.7-liter V8 dengan kotak gear manual 6-kelajuan menghantar kuasa ke roda belakang. Iklan ini tidak menyatakan angka kuasa dan tork, tetapi pasti bukan sedikit, kan?

Ford v Ferrari menceritakan cubaan Ford untuk membeli Ferrari kerana kelebihan sukan permotorannya. Cadangan Ford itu ditolak oleh Ferrari yang menerima kerjasama dengan Fiat.

Ford kemudiannya nekad mengalahkan Ferrari di perlumbaan berprestij 24 Hours of Le Mans, yang sebelum itu dikuasai Ferrari dari 1960 hingga 1965. Ford GT40 berjaya memenanginya pada 1966.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved