fbpx

Mitsubishi Evo Final Edition yang terakhir ini berharga hampir RM500k, mileage 99km sahaja!

evo final edition thumb

PENGAKHIRAN Lancer Evolution pada 2016 sememangnya satu berita besar (dan sedih untuk kaki kereta), dan sebagai ucapan selamat tinggal, Mitsubishi melancarkan Final Edition untuk model itu.

Hari ini, sebuah pusat pengedar di Ontario, Kanada meletakkan harga CAD148,899 untuk unit terakhir yang dijual di pasaran negara itu.

Mitsubishi Lancer Evo X Final Edition 2015 itu belum didaftar dan mempunyai mileage perbatuan 99km sahaja pada odometernya. Dari 3,100 unit Final Edition di seluruh dunia, 350 unit dijual di Canada.

Pengedar Mitsubishi menyatakan “Lancer Evolution yang akhir sekali dikeluarkan!! Ya betul, inilah 350 dari 350 seperti tertulis pada plat nombor!”

“Kereta ini baharu sepenuhnya – hanya pernah dipandu sejauh 99km! Kereta ini disimpan rapi di fasiliti kami setiap kali musim sejuk.”

Badan luarnya dicat putih dan untuk Final Edition ini, ia mendapat beberapa perbezaan dari Evo biasa seperti bumbung hitam, lencana Final Edition di but, dan rim BBS. Selain itu, terdapat juga spoiler besar, ruang kemasukan udara besar, dan brek Brembo dengan angkup merah.

Bahagian luar agak standard dengan sedikit perubahan seperti jahitan merah dan plak nombor siri untuk membezakannya dari Evo biasa. Pada plak ini tertulis “350 of 350”, iaitu Final Edition terakhir untuk Canada.

Nadi kepada Evo ini ialah enjin 2.0-liter turbo 4-silinder sebaris yang sudah terkenal. Untuk Final Edition, enjin ini menerima penambahan kuasa sehingga 303hp dan 414Nm tork, berbanding pada Evo biasa sebanyak 291hp dan 407Nm. Kotak gear ialah manual 5-kelajuan dan kuasa dihantar melalui sistem pacuan semua-roda.

Apa pendapat anda dengan harganya? Berbaloi untuk dibeli dan dipelihara untuk tatapan generasi akan datang?

Semua gambar adalah ihsan John melalui Carscoops.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved