fbpx

Audi RS Q e-tron: Jentera elektrik yang direka untuk menakluki Dakar Rally

audi rs q e-tron 05

TIDAK lama selepas mendedahkan R8 LMS GT3 Evo II, divisyen perlumbaan Audi Sport memperkenalkan satu lagi jentera lumba.

RS Q e-tron ialah jentera yang sangat berbeza berbanding supercar berenjin V10 itu, sebaliknya ia kenderaan lumba untuk Dakar Rally yang pertama dari Audi. RS Q akan berentap dalam rali dengan permukaan mencabar dan bukan litar jalanan biasa.

Untuk sukan permotoran elektrik, Audi tidak akan bersaing lagi dalam Formula E untuk musim 2022, sebaliknya akan beralih ke rali dengan RS Q e-tron. Selain dari rupanya yang nampak cukup ganas dan lasak, jentera ini cukup menarik kerana jenis powertrain yang digunakannya.

RS Q ini elektrik sepenuhnya, dikuasakan dua motor elektrik (satu di depan, dan satu di belakang) yang diambil dari jentera Formula E 2021 Audi e-tron FE07.

Walaubagaimanapun, terdapat juga enjin yang diambil dari kereta lumba DTM, berfungsi sebagai sistem penukar tenaga untuk mengecaj bateri sambil bergerak. Enjin ini bertindak sebagai range extender dan berputar sekitar 4,500 hingga 6,000rpm.

Audi berkata enjin 2.0-liter turbo 4-silinder ini ditala supaya mempunyai tahap pelepasan kurang dari 200 gram CO2 untuk setiap kWh dibekal kepada bateri.

Penukar tenaga ini juga mempunyai motor-generator ketiga (MGU) untuk mengecaj bateri semasa RS Q e-tron dilenjan dalam perlumbaan. Audi Sport juga membekalkan pek 50-kWh seberat 370kg yang menyokong sistem energy recovery (KERS) semasa membrek.

Menurut pasukan Audi, sistem elektrik pada RS Q ini menjana kira-kira 670hp dan untuk mematuhi peraturan Dakar Rally, ia perlu mempunyai berat sekurang-kurangnya 2,000kg.

Apa pendapat anda mengenai jentera rali Audi Sport ini? Kami geram melihatnya, nampak rugged macam kereta radio-control!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved