fbpx

Kerajaan akan kaji semula monopoli Touch ‘n Go dalam sistem kutipan tol lebuh raya

touch n go rfid tol

PERDANA Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata isu melibatkan monopoli Touch ‘n Go (TnG) bagi sistem kutipan tol lebuh raya akan dikaji semula.

Menurut Anwar, TnG telah beroperasi lebih daripada dua dekad dan tidak ada kemajuan meyakinkan dalam sistem tersebut.

“Saya rasa anda betul, kita akan mempertimbangkannya semula,” kata Anwar ketika menjawab soalan semasa sesi dialog program Youth Empowerment Fair 2023 (YE F2023) yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) baru-baru ini.

Dalam sesi dialog itu, Anwar turut berkongsi bayangan bagaimana pentadbirannya akan beroperasi. Beliau menyentuh isu seperti pengangkutan awam, aktivisme pelajar, serta berjanji memansuhkan peruntukan di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) yang mengehadkan autonomi pelajar dan pensyarah.

Sebelum ini, bekas Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof dilaporkan berkata kerajaan sedang mempertimbangkan untuk membenarkan orang ramai membayar tol lebuh raya menggunakan pembayaran digital alternatif, bukan hanya TnG.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved