fbpx

Hayden Haikal galas cabaran negara di Thailand

Hayden Haikal 01

PELUMBA muda, Hayden Haikal bakal mengetuai cabaran Malaysia serta membuat penampilan sulungnya dalam kejohanan Idemitsu Super Turbo Championship di Litar Antarabangsa Chang, Buriram bermula hari ini hingga Ahad ini.

Merupakan tahun keduanya bertanding di peringkat antarabangsa dan di Thailand, pelumba berusia 18 tahun itu akan mengemudi jentera Toyota Vios dalam kelas D4 untuk kereta berenjin NA hingga 1,550 cc.

Tahun lalu, Hayden dinobatkan sebagai naib juara keseluruhan dalam satu lagi kejohanan yang diadakan di negara itu iaitu Thailand Super Eco Saloon Car Series.

Hayden Haikal beraksi dalam kejohanan Thailand Super Eco Saloon Car Series

Untuk kejohanan ini, Hayden akan mewakili pasukan Wing Hin Motorsports, bertemankan sebuah jentera Vios super touring yang dilengkapi dengan transmisi sequential lima kelajuan.

“Saya amat berbangga kerana telah diberi kepercayaan oleh pasukan untuk mengetuai cabaran mereka di Thailand. Ini tahun kedua saya bersaing di Thailand, ia adalah siri serba baharu dan ia sangat kompetitif. Pasukan bagaimanapun yakin bahawa kami boleh memberi impak,” kata Hayden.

Pusingan 1 dan 2 akan melibatkan perlumbaan sembilan lap pada hari Sabtu dan 11 lap di litar sepanjang 4.554 km itu.

Kejohanan Idemitsu Super Turbo Championship terdiri daripada enam pusingan, di mana Pusingan 3 dan 4 dijadualkan berlangsung dari 19 hingga 21 Mei, manakala Pusingan 5 dan 6 dari 16 hingga 18 Jun 2023.

“Litar Antarabangsa Chang adalah litar berkelajuan tinggi. Anda tidak boleh melakukan kesilapan kerana pemandu lain akan segera mencabar anda. Ia mempunyai laluan lurus yang sangat panjang dan selekoh 90 darjah yang bagi saya paling mencabar,” tambah Hayden.

Perlumbaan akan diadakan pada Sabtu (11 Mac) dari jam 4.45 petang hingga 5.05 petang (waktu Malaysia) dan Ahad (12 Mac) dari jam 2.55 petang hingga 3.20 petang.

Ayuh sama-sama kita saksikan dan berikan sokongan kepada anak muda ini menerusi penstriman secara langsung di https://www.superturbothailand.com/2018/superturbo/!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved