fbpx

Proton X90 bakal dapat enjin mild-hybrid 190hp/300Nm, 4 varian, lancar sebelum Raya?

proton x90 adi irfan 01

ANDA pasti telah banyak melihat gambar-gambar intipan Proton X90 di media sosial, dan nampaknya SUV segmen-D itu bakal dilancarkan tidak lama lagi. Menurut beberapa sumber yang dilaporkan oleh Wapcar, Proton X90 mungkin memasuki pasaran dalam suku pertama ini.

Gambar oleh: Sam Ho

X90 juga dikatakan bakal menjadi model hibrid pertama Proton. Tetapi ia bukanlah hibrid sepenuhnya seperti Toyota Corolla Cross dan Honda HR-V, sebaliknya X90 akan menampilkan sistem mild hybrid (MHEV) 48 volt.

Gambar oleh: Adi Irfan

Unit yang akan digunakan ialah BSG (belt starter generator) Geely, dipadankan pada enjij 1.5-liter turbo. Secara umumnya, BSG akan memberi bantuan kuasa sementara semasa pecutan untuk merendahkan penggunaan bahan api, selain mengembalikan kuasa semasa coasting (meluncur).

Menurut Funtasticko, output gabungan BSG dan enjin adalah sekitar 190hp dan 300Nm tork. Kuasa ini dijangkan disalurkan ke roda depan melalui kotak gear automatik dwi-klac 7-kelajuan, iaitu transmisi sama pada X50 dan X70 MC2.

Gambar oleh: Adi Irfan

Funtasticko juga menambah bahawa Proton X90 akan ditawarkan dengan empat varian (Standard, Executive, Premium, dan Flagship), dengan enam warna badan termasuk satu warna baharu Deep Marine Blue.

Tiada harga anggaran didedahkan, tetapi apa pendapat anda mengenai Proton X90 setakat ini? Kami jangkakan ia dijual pada harga anggaran sekitar RM120k hingga RM145k.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved