fbpx

Inilah rupa jelas Honda CR-V Hybrid Racer berkuasa 800hp, masih ada rel bumbung!

honda cr-v hybrid racer hpd 15

ANDA masih ingat Honda CR-V hardcore berkuasa 800hp yang kami siarkan beberapa minggu lepas? Inilah dia rupa penuh SUV gila yang penuh dengan gentian karbon dan spoiler besar.

Ianya diberi nama Honda CR-V Hybrid Racer, satu unit sahaja dibina, dan merupakan projek hasil kerjasama beberapa jabatan dalam syarikat itu yang diketuai oleh jurutera-jurutera Honda Performance Development (HPD).

Disebabkan rupanya yang cukup hardcore dan sedia untuk menyerang litar lumba, anda takkan jumpa CR-V ini di bilik pameran biasa. Ianya akan melawat beberapa acara IndyCar di Amerika Syarikat tahun ini.

Jentera ini boleh dikatakan seperti ‘kulit’ SUV dengan sebuah supercar di bawahnya. Ya, casis bawah CR-V ini sebenarnya adalah kereta berprestasi tinggi.

Di sebalik panel badan, pintu rama-rama dan fender besar, terdapat casis tiub kustom yang menjadi asas kepada jentera ini. Pintu belakang CR-V ini – seperti dapat dilihat – tidak boleh dibuka, sebaliknya disekalikan dengan clamshell belakang.

Di dalam sinilah terletaknya transmisi 6-kelajuan Xtrac, disambungkan kepada enjin V6 hibrid twin-turbo. Enjin ini merupakan unit 2.2-liter yang menggunakan bahan api mapan Shell sepenuhnya.

Presiden HPD, David Salters mengesahkan pakej ini menjana 800hp, tetapi tidak mendedahkan pecahan kuasa dari enjin dan sistem hibrid.

Tetapi sistem elektrik hibrid padanya tidak menggunakan bateri, sebaliknya sistem simpanan superkapasitor yang mampu memberikan boost kuasa tambahan dalam masa yang singkat. Ia juga membantu menjimatkan penggunaan petrol.

“Sebab utama ia menggunakan kuasa superkapasitor ialah ianya bagus untuk kuasa tinggi, dan juga selamat. Kami juga dapat belajar banyak darinya,” kata Salters.

Honda juga ada menggelarkan projek CR-V ini sebagai makmal bergerak, kerana banyak yang sedang mereka pelajari darinya. Mungkin ada teknologi padanya yang boleh digunakan pada perlumbaan masa akan datang, siapa tahu.

Kelengkapan lain pada CR-V Hybrid Racer ini termasuklah brek Brembo 15-inci dari NSX GT3, suspensi Dallara IR-18, dengan tayar bersaiz 285/35 di depan dan 305/35 di belakang. Dengan splitter depan dan spoiler belakang yang agresif, kita tahu ia pasti laju di selekoh.

“Buat masa sekarang, kami fokus kepada elektrifikasi, pengurusan kuasa, semua ini untuk penggunaan lumba dan juga kereta jalanan,” terang Salters.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved