fbpx

MINI tawar lebih banyak model manual, tapi untuk pasaran US sahaja

testfest
testfest

MEMANDU kereta manual adalah satu ‘seni’ yang masih diingati oleh ramai pemandu, namun atas beberapa faktor, hanya segilintir yang memilih untuk mengamalkannya.

Untuk lebih memahami pandangan pengguna tentang transmisi manual, MINI USA baru-baru ini menjalankan satu kaji selidik yang melibatkan 1,012 orang dewasa berumur 18 tahun dan ke atas.

Kaji selidik tersebut mendapati 63 peratus responden bersetuju bahawa mempelajari cara memandu kereta manual merupakan satu kemahiran hidup yang penting. Karakteristik utama yang responden kaitkan dengan kereta transmisi manual adalah “seronok untuk dipandu”.

Berkenaan pengetahuan pengguna tentang cara memandu transmisi manual, 49 peratus daripada semua responden Gen Z dan 42 peratus daripada semua responden wanita menyatakan bahawa mereka tidak tahu cara memandu kereta manual.

Walaupun begitu, 53 peratus responden mengatakan mereka berminat untuk belajar. 67 peratus daripada responden berumur 18 hingga 34 tahun pula paling berminat untuk belajar memandu kereta manual.

MINI berkata keputusan kaji selidik ini menunjukkan bahawa terdapat peluang untuk menyuntik elemen keseronokan dalam memandu kereta manual untuk pemandu generasi sedia ada dan akan datang.

Untuk itu, MINI USA mengumumkan pilihan transmisi manual untuk empat lagi model iaitu Cooper Convertible, Cooper S Convertible, Cooper 4-Door Hardtop dan Cooper S 4-Door Hardtop. Dengan pengumuman ini, MINI USA kini menawarkan tujuh model dengan pilihan transmisi manual.

Tidak cukup dengan itu, syarikat itu juga menjalinkan kerjasama dengan BMW Group Performance Center West bagi melancarkan sekolah memandu manual. Ia kini dibuka untuk pendaftaran dengan bayaran sebanyak $499 (~RM2,161).

Sekolah memandu itu mensasarkan untuk menjadikan pemandu lebih selesa dengan transmisi manual sambil mempertajamkan kemahiran mereka. Ia menggunakan silibus yang memfokuskan kepada kawalan kenderaan, mencari titik geseran, gerak dan henti, pecutan dan banyak lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved