fbpx

Lapangan Terbang Subang akan dinaik taraf jadi hab serantau, pelengkap KLIA

subang skypark LTSAAS

LAPANGAN Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) bakal mendapat wajah baharu dan menjadi hab aeroangkasa dan penerbangan serantau menerusi pelan penjenamaan semula Lapangan Terbang Subang (SARP).

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata pelan penjenamaan semula yang dirangka oleh Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) itu telah mendapat kelulusan kerajaan.

Menurutnya lagi, SARP dijangka meningkatkan kapasiti semasa LTSAAS kepada lapan juta penumpang setahun, sekali gus menjadi pelengkap Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Pembangunan LTSAAS ini akan memberi fokus pada pembangunan ekosistem aeroangkasa, penerbangan am dan penerbangan perniagaan (GA/BA) dan lapangan terbang bandar atau sekunder.

“Ekosistem yang akan dibangunkan di LTSAAS membabitkan tujuh komponen iaitu pusat industri aeroangkasa, pusat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO), pusat penyelidikan dan pembangunan, operasi GA, operasi BA, mobiliti udara bandar (UAM) dan operasi penerbangan komersial serantau,” katanya.

Cadangan ini turut membabitkan pengenalan semula penerbangan berjadual serantau menggunakan pesawat jet atau pesawat satu lorong sehingga A320/B737 atau yang seumpamanya dan kargo menggunakan pesawat jet di LTSAAS.

“Sasaran pasaran adalah kumpulan penumpang perniagaan atau kelas premium dengan memanfaatkan penuh kedudukan LTSAAS yang cukup strategik di tengah-tengah ibu kota,” tambah Loke.

Pada April 2021, MAHB pernah mengumumkan pelan pembangunan semula Lapangan Terbang Subang menjadi hab perniagaan penerbangan dan aeroangkasa Asia Pasifik dalam tempoh lima tahun, dengan anggaran peruntukan sekitar RM1.3 bilion.

Pelan itu sepatutnya bermula awal tahun lalu dan dijangka siap sepenuhnya pada 2026 atau 2027.

Ditanya sama ada SARP yang diluluskan secara dasar oleh Kerajaan Perpaduan itu berkaitan dengan pelan pembangunan semula LTSAAS bernilai RM1.3 bilion itu, Loke berkata, MAHB akan memutuskan perkara itu dalam perangkaan pelan perniagaannya.

Menurut Loke, MAHB diberi tempoh sehingga April depan untuk merangka pelan pelaksanaan SARP itu, yang perlu dibentangkan semula kepada Kabinet untuk kelulusan.

“MAHB akan mengambil kira pandangan semua pihak dalam sesi libat urus dalam merangka pelan pembangunan ini, dan anggaran kos pembangunan semula LTSAAS akan diumumkan selepas pelan terperinci ini siap dibentangkan,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved