fbpx

Lamborghini Invencible, Autentica jentera V12 terakhir sebelum era hibrid

Lamborghini Autentica 01

RAMAI yang menyangka bahawa Aventador LP780-4 Ultimae merupakan jentera berenjin V12 terakhir daripada Lamborghini namun pengeluar supercar dari Itali itu sebenarnya mempunyai dua lagi model untuk dipertaruhkan sebelum mengorak langkah ke hadapan dengan trenkuasa hibrid.

Dikenali sebagai Invencible dan Autentica, kedua-duanya dibina menggunakan platform Aventador yang diperkenalkan buat pertama kali 12 tahun lalu namun Invencible merupakan model coupe manakala Autentica pula adalah model roadster.

Direka oleh studio Lamborghini Centro Stile, Invencible dan Autentica tampil dengan pelbagai elemen reka bentuk yang diinspirasikan daripada model-model V12 yang terdahulu termasuk Reventon (gaya aeronautika), Sesto Elemento (spoiler), Veneno (aerodinamik) dan Essenza SCV12 (bonet).

Malah jika diperhatikan, bahagian hadapannya tidak ubah seperti Sian FKP 37, model edisi terhad yang dikuasakan oleh enjin V12 dan teknologi hibrid yang menggunakan supercapacitor.

Invencible didatangkan dalam warna merah Rosso Efesto yang dipadankan dengan upholsteri kulit Rosso Alala dan Alcantara Nero Cosmus pada bahagian dalaman.

Sementara itu, Autentica pula tampil dengan cat Grigio Titans dan perincian berwarna Giallo Auge dan hitam matte. Ruang kabinnya dihiasi dengan upholsteri kulit Nero Ade, jahitan Giallo Taurusm serta kemasan Alcantara dua tona dalam warna Nero Cosmus dan Grigio Octans.

Menurut Lamborghini, ruang dalaman kedua-dua model ini telah diringkaskan bagi membolehkan pemandu menumpukan perhatian terhadap pemanduan. Ini bermakna ia mempunyai papan pemuka yang minimalis yang diserlahkan dengan corong pendingin hawa cetakan 3D, tanpa sebarang skrin sistem infohibur.

Duo ini mempunyai enjin 6.5-liter V12 yang menghasilkan 780 PS dan 720 Nm pada 6,750 rpm. Kuasa disalurkan ke roda oleh transmisi ISR tujuh kelajuan melalui sistem pacuan semua roda. Turut disertakan adalah sistem Lamborghini Dynamic Steering yang mengawal keempat-empat roda.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved