fbpx

Akio Toyoda letak jawatan sebagai presiden dan CEO Toyota bermula 1 April

Akio Toyoda

PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda akan melepaskan jawatannya bermula 1 April ini dan akan digantikan oleh Ketua Pegawai Penjenamaan Toyota, Presiden Lexus International Co. dan GAZOO Racing Company, Kaji Sato.

Sato, 53, telah mengetuai divisyen Toyota Lexus dan GAZOO Racing Company sejak 2020.

Dari kiri: Akio Toyoda, Koji Sato dan Takeshi Uchiyamada

Toyoda masih akan kekal bersama TMC namun akan menyandang jawatan pengerusi lembaga, manakala pengerusi sedia ada iaitu Takeshi Uchiyamada akan meneruskan tugas sebagai ahli lembaga.

Kini berusia 66 tahun, Toyoda merupakan cucu kepada pengasas Toyota, Kiichiro Toyoda dan telah berkhidmat sebagai ketua eksekutif sejak Jun 2009.

“Saya fikir cara terbaik untuk meneruskan transformasi Toyota ialah dengan saya menjadi pengerusi bagi menyokong presiden baharu, dan ini telah membawa kepada keputusan hari ini. Pengerusi Uchiyamada telah lama menyokong saya dalam semua cara yang boleh dibayangkan,” kata Toyoda.

“Jika diimbas kembali, 13 tahun ini adalah tempoh bergelut untuk bertahan satu hari selepas yang berikutnya, dan itulah perasaan jujur ​​saya,” tambah beliau.

Sementara itu, Uchiyamada pula berkata peletakan jawatannya telah mencetuskan perubahan struktur dalam Toyota, sambil menambah bahawa beliau telah lama mempertimbangkan untuk bersara bagi memberi ruang kepada generasi baharu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved