fbpx

BMW M3 CS diperkenalkan dengan 550 PS, 650 Nm, kelajuan maksimum 302 km/j

BMW M3 CS 04

BMW telah memperkenalkan varian M3 yang paling hardcore dalam barisannya iaitu M3 CS. Secara asasnya, ia sama sahaja seperti M4 CSL yang muncul tahun lalu cuma model ini mempunyai tempat duduk belakang dan M xDrive.

Seperti M4 CSL, kuasa untuk M3 CS dibekalkan oleh enjin 3.0-liter twin-turbo enam silinder sebaris yang telah ditala bagi menghasilkan 550 PS pada 6,250 rpm dan 650 Nm dari 2,750 rpm hingga 5,950 rpm. Untuk perbandingan, ia 40 PS lebih tinggi berbanding M3 Competition.

Dengan transmisi M Steptronic lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda M xDrive, ia hanya memerlukan 3.4 saat untuk memecut dari 0 hingga 100 km/j, iaitu 0.3 saat lebih pantas berbanding M4 CSL. Oleh kerana M Driver’s Package disertakan secara standard, jentera ini boleh mencapai kelajuan maksimum 302 km/j.

Di samping peningkatan kuasa, pengurangan berat turut memainkan peranan dalam prestasi M3 CS. Bagi tujuan ini, BMW menggunakan CFRP untuk menghasilkan bonet, splitter hadapan, saluran udara, cermin sisi, diffuser dan spoiler.

Selain itu, ia juga mempunyai bumbung karbon manakala konsol tengah, paddle shifter dan trim dalaman turut diperbuat daripada CFRP. Ditambah dengan tempat duduk karbon dan penyenyap titanium, M3 CS berjaya mengurangkan berat sebanyak 20 kg jika dibandingkan dengan M3 Competition.

Setiap aspek casis telah ditala semula untuk prestasi enjin dan pembahagian berat M3 CS. Ini termasuk tetapan spesifik untuk sistem DSC dan M Dynamic Mode untuk pemanduan agresif di litar. Turut diberi sentuhan semula adalah suspensi dan stereng.

Untuk brek, M3 CS didatangkan standard dengan cakera M Compound namun pelanggan boleh menaik taraf dengan cakera seramik M Carbon dengan angkup berwarna emas atau merah. Ia menggunakan rim aloi berukuran 19 inci di hadapan dan 20 inci di belakang yang boleh didapati dalam warna Gold Bronze atau hitam matte.

BMW berkata M3 CS akan ditawarkan dalam jumlah yang terhad namun angka sebenar tidak didedahkan. Harga bermula dari $118,700 (RM507,264).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved