fbpx

Proton Wira kereta kegemaran pencuri 11 tahun berturut-turut

proton wira 1.6 thomas cup 01

SIAPA sangka, kereta yang dilancarkan kira-kira 30 tahun lalu masih lagi dianggap sebagai ‘barang panas’.

Kereta yang dimaksudkan adalah Proton Wira, yang mana menurut Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia (VTREC), mengekalkan statusnya sebagai kenderaan paling kerap dicuri untuk 11 tahun berturut-turut.

Menurut penyelarasn VTREC, Mas Tina Abdul Hamid, senarai yang dikeluarkan itu adalah berdasarkan tuntutan yang diterima oleh syarikat insurans.

Katanya lagi, sebanyak 131 unit Wira telah dicuri pada 2021, diikuti dengan Iswara dengan 75 kes. Sementara itu, Myvi pula berada pada tangga keenam.

Bagi kereta buatan jenama asing, Toyota Hilux muncul sebagai kenderaan yang paling banyak dicuri dengan 65 kes pada 2021. Ini meletakkannya di tangga keempat senarai itu, di belakang Perodua Kancil.

“Terdapat kereta Mercedes-Benz curi yang dijual pada harga serendah RM10,000, atau Hilux pada harga RM12,000, dan Wira pada hanya RM3,000,” kata Mas Tina.

Menurut beliau lagi, acap kali pencuri kereta adalah pembekal alat ganti Wira. Pencuri selalunya menyasarkan model kereta yang lebih tua dan lebih popular, dan beliau percaya Myvi akan menjadi sasaran seterusnya.

Untuk motosikal pula, data yang dibekalkan kepada The Star menunjukkan sebuah Yamaha 135LC dicuri setiap hari, sekaligus menjadikannya model motosikal paling kerap dicuri pada 2021.

Di tangga kedua adalah Yamaha Y15ZR dengan 165 kes, diikuti dengan Honda C100 di tempat ketiga dengan 151 kes.

“Kebiasaannya, pencuri akan menyasarkan model terkini, leraikannya dan jual alat ganti. Mereka juga menjual Yamaha 125Z pada harga RM1,500, Yamaha 135LC pada harga RM500, serta Honda EX5 dan Honda Wave pada harga RM300,” kata Mas Tina.

Untuk transaksi, pelanggan yang bersetuju dengan tawaran akan mendepositkan wang ke akaun milik sindiket sebelum kenderaan atau komponen curi tersebut dihantar kepada mereka menggunakan khidmat pos berdaftar.

Tambah Mas Tina lagi, sukar bagi pihak berkuasa untuk membanteras sindiket tersebut kerana mereka mempunyai kumpulan yang berbeza untuk mencuri dan membawanya ke Thailand. Di sana, ia akan dijual oleh pihak lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved