fbpx

Kia Sorento 2023 kini dengan 2.5 petrol dan 2.2 diesel, anggaran bermula RM220k

kia sorento 2023 12

DINAMIKJAYA Motors – anak syarikat Bermaz Auto – baru-baru ini telah mendedahkan SUV segmen-D terbaharu untuk pasaran Malaysia, iaitu Kia Sorento, kini dalam generasi keempaat.

Harga belum diumumkan, hanya akan didedahkan semasa pelancaran tidak lama lagi. Tetapi jika anda berminat, sudah boleh mula buat tempahan. Harga anggaran dikatakan sekitar RM220k hingga RM225k, dengan tiga varian ditawarkan.

Dari segi mekanikal, varian asas merupakan 2.5-liter NA petrol MPi dengan output 177hp dan 232Nm tork. Kuasa disalurkan ke roda depan melalui kotak gear automatik 6-kelajuan.

Varian pertengahan menggunakan enjin MPi yang sama, tetapi dengan sistem pacuan semua-roda AWD. Bergantung kepada varian, Sorento akan ditawarkan dengan konfigurasi tempat duduk 2-2-2 atau 2-3-2.

Sementara itu, varian tertinggi akan dikuasakan enjin diesel 2.2-liter AWD. Ianya enjin yang sama pada Carnival dengan output 199hp dan 440Nm tork, dan dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac 8-kelajuan.

Dari segi dimensi, Sorento mempunyai ukuran 4,810mm panjang, 1,900mm lebar, dan 1,695mm tinggi. Jarak roda juga bertambah sebanyak 35mm, kini berukuran 2,815mm.

Sorento baharu kini mendapat rupa lebih menyerlah dengan garisan-garisan tajam, gril “tiger nose”, lampu depan nipis dan DRL berbentuk L. Rim adalah 18 atau 19-inci, bergantung kepada varian.

Ruang dalaman juga menonjol dengan corong pendingin hawa dua lapis di papan pemuka, dan skrin infotainmen 10.25-inci. Ciri lain termasuklah paparan instrumen digital, sistem audio Bose, dan tempat duduk kulit.

Sorento juga didatangkan dengan ciri butang untuk kemasukan mudah ke baris ketiga, pengecaj tanpa-wayar Qi, keyless entry, pintu but berkuasa, Android Auto dan Apple Carplay.

Ciri keselamatan pula terdiri dari segala beg udara, ABS, EBD, traction control, dan DSC, selain ciri tambahan seperti Multi-Collision Brake Control, Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist, dan Autonomous Emergency Braking.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved