fbpx

Toyota AE86 versi hidrogen dan elektrik muncul di Tokyo Auto Salon

Toyota AE86 Tokyo Auto Salon

ACARA Tokyo Auto Salon 2023 yang membuka tirainya hari ini (13 Januari 2023) menyaksikan kemunculan dua Toyota AE86 yang telah diubah suai menjadi kenderaan elektrik.

Seperti yang boleh dilihat, kedua-dua jentera konsep berkenaan tampil dengan livery hitam putih dari siri animasi Initial D yang bertanggungjawab melonjakkan nama AE86.

Bagaimanapun, kedua-duanya mempunyai sumber kuasa yang berbeza. Corolla Levin dengan lampu depan tetap merupakan versi elektrik bateri (BEV) manakala Sprinter Trueno dengan lampu pop-up dikuasakan oleh enjin hidrogen (H2).

Untuk pembangunan AE86 BEV, Toyota menggunakan motor elektrik daripada Tundra HEV dan bateri Prius PHEV, serta mengekalkan sebanyak mungkin elemen asal AE86, termasuk transmisi manual. Toyota mendakwa gabungan ini menjadikan ia lebih seronok dipandu berbanding versi original.

Sementara itu, AE86 H2 pula masih mempunyai 1.6-liter empat silinder dan transmisi manualnya namun ia telah digandingkan dua tangki penyimpanan hidrogen yang diambil daripada Mirai. Modifikasi turut dilakukan pada penyuntik bahan api, paip bahan api dan palam pencucuh namun secara minimum.

Selaras dengan sasaran neutraliti karbonnya, Toyota menggunakan kerusi terpakai yang diperbaharui, serta tali pinggang keledar yang diperbuat daripada bahan kitar semula pada kedua-dua hachiroku ini.

Menurut Toyota, model konsep ini merupakan sebahagian daripada usahanya untuk mempromosikan neutralisasi karbon bukan sahaja pada kenderaan baharu malah untuk kenderaan yang masih digunakan oleh pelanggan.

Tidak diketahui sama ada conversion kepada EV ini akan ditawarkan kepada pelanggan atau tidak, namun ia sekurang-kurangya menunjukkan bahawa pengeluar itu mempunyai teknologi dan kepakaran untuk melakukannya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved