fbpx

Perolehan 18 pesawat LCA diteruskan walau dengan kerajaan baharu

kai fa-50 01
KAI FA-50 Block 20

PEROLEHAN 18 buah pesawat tempur ringan (Light Combat Aircraft – LCA) yang telah diluluskan secara dasarnya akan diteruskan oleh kerajaan baharu.

Malah, ia akan dilaksanakan “secepat mungkin” jikalau boleh, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan “Tok Mat” mahukan jemaah menteri kerajaan perpaduan yang memerintah negara ketika ini dapat mengabsahkan keputusan perolehan 18 buah pesawat LCA yang dibuat oleh jemaah Menteri kerajaan sebelum ini.

“Perolehan pesawat tempur ringan (LCA) masih kekal 18 dan kalau boleh secepat mungkin, tapi ia perlu melalui proses-proses tertentu,” katanya selepas melawat Pangkalan Udara Subang beberapa hari lepas.

Kementerian Pertahanan menurut beliau, juga akan melihat keutamaan dan cadangan untuk menambah aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana ia membabitkan peruntukan yang besar.

“Kita hendak melengkapkan apa yang sepatutnya kita ada dan apa yang perlu dinaiktarafkan (pesawat),” katanya.

Tender bagi perolehan 18 buah pesawat FLIT/LCA itu telah diiklankan pada 22 Jun 2021 dan ditutup pada 6 Oktober 2021.

Lembaga Perolehan Kementerian Pertahanan pada 17 Mac 2022 juga telah memutuskan petender yang disenarai pendek.

Pesawat pejuang Hawk milik TUDM. - Foto ihsan Wikipedia
Pesawat pejuang Hawk milik TUDM. – Foto ihsan Wikipedia

Perolehan 18 buah LCA itu adalah untuk menggantikan pesawat MiG-29N, Hawk 100 dan Hawk 200 serta Aermacchi MB-339 yang digunakan oleh TUDM.

Defence Security Asia melaporkan sebelum ini bahawa pasukan teknikal daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah pun selesai menjalankan penilaian fizikal terhadap pesawat pejuang ringan FA-50 yang dibangunkan oleh syarikat Korea Aerospace Industries (KAI).

Gambar oleh: Malaysia Military Review

Penilaian fizikal serta ujian penerbangan pesawat itu telah berlangsung dengan lancar di Korea Selatan pada Oktober tahun lepas.

Menurut sumber yang memaklumkan kepada Defence Security Asia, bahawa kumpulan pegawai penilai TUDM itu tiba di Korea Selatan pada 17 Oktober dan telah dibawa ke kemudahan KAI untuk memulakan penilaian fizikal mereka terhadap pesawat pejuang ringan itu.

Pegawai TUDM yang terlibat dalam penilaian penerbangan pesawat FA-50 di Korea Selatan. Gambar oleh: Defence Security Asia

“Mereka turut meninjau kemampuan pesawat FA-50 itu menerusi sesi penilaian penerbangan,” kata sumber itu dan menambah bahawa pesawat FA-50 itu adalah milik Tentera Udara Korea Selatan (ROKAF).

Selain pesawat FA-50 yang dibangunkan oleh syarikat Korea Aerospace Industries (KAI), pencabar-pencabar terdekat bagi perolehan itu termasuklah Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) Tejas dan Turkish Aerospace Industries (TAI) Hurjet.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved