fbpx

BMW Group Malaysia kekal nombor 1 tiga tahun berturut-turut

01. The New BMW 3 Series

BMW Group Malaysia mencatatkan prestasi cemerlang pada tahun lalu dengan jumlah penyerahan sebanyak 14,400 unit kenderaan bagi tiga jenama di bawahnya iaitu BMW, MINI dan BMW Motorrad.

Menurut kumpulan itu, 31 peratus daripada penyerahan kenderaan BMW dan MINI merupakan jenis kenderaan berkuasa elektrik, membawa jumlah keseluruhan kepada lebih 25,000 unit setakat ini.

Bagi jenama BMW, ia mencatat pertumbuhan berkadar lebih 37 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu dengan penyerahan melebihi 11,800 unit.

MINI pula merekodkan pertumbuhan lebih 25 peratus dengan penyerahan melebihi 1,300 unit, manakala BMW Motorrad berjaya menyerahkan lebih 1,300 buah motosikal, merekodkan pertumbuhan lebih 20 peratus.

Kejayaan BMW diterajui oleh model 3 Series yang mencatat lebih 2,300 penyerahan sepanjang tahun lalu, diikuti oleh 2 Series dengan 1,357 unit dan 5 Series dengan 1,328 unit. Jenama itu turut menyerahkan lebih 5,100 unit model SUV.

Sementara itu, pencapaian MINI dalam pasaran tempatan disumbangkan oleh Countryman dengan lebih 800 unit penyerahan. Angka itu mencakupi lebih 65 peratus daripada jumlah penyerahan bagi jenama MINI.

BMW Motorrad pula menyaksikan lebih 700 unit motosikal diserahkan kepada pelanggan yang ingin menjadikan ‘Hidup Sebuah Pengembaraan’. Penyumbang utama bagi kejayaan ini adalah BMW R 1250 GS Adventure dengan penyerahan melebihi 340 unit dan G 310 GS dengan 230 unit.

Untuk barisan kenderaan berkuasa elektrik, BMW dan MINI merekodkan penyerahan melebihi 4,000 unit kenderaan, di mana 31 peratus daripadanya adalah kenderaan elektrik (EV) sepenuhnya. BMW iX mendapat permintaan luar biasa apabila lebih 970 unit berjaya diserahkan.

BMW Group Malaysia juga terus memperluaskan rangkaian pengecasan awamnya dengan menyediakan akses kepada lebih 610 fasiliti pengecasan di seluruh negara.

Ini termasuk lebih 330 buah stesen pengecasan ChargEV, dengan 26 daripadanya dikuasakan oleh ChargEV dan Yinson GreenTech di 17 cawangan Starbucks di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka dan Johor.

Kumpulan itu turut berganding bahu dengan JomCharge untuk membuka lebih 65 stesen pengecasan, dan Gnetari degnan 117 stesen pengecasan. Lebih 80 fasiliti BMW i Charging turut disediakan di kebanyakan pusat pengedaran BMW dan MINI, dan jumlah ini dijangka akan terus meningkat tahun ini.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved