fbpx

Volvo Car Malaysia pecah rekod jualan dengan 3,194 unit terjual pada 2022

Volvo XC40 Recharge Pure Electric MY23 03

VOLVO Car Malaysia menutup tirai tahun 2022 dengan rekod jualan keseluruhan tertinggi yang pernah dicapai dalam sejarahnya iaitu 3,194 unit.

Jumlah berkenaan menunjukkan pertumbuhan jualan tahunan selama tujuh tahun berturut-turut bagi syarikat itu, dengan peningkatan sebanyak 43 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Bukan itu sahaja, Disember 2022 juga merupakan bulan paling berjaya bagi Volvo Car Malaysia dengan jualan melebihi 395 unit.

Menurut Volvo Car Malaysia, pertumbuhan memberangsangkan itu didorong oleh pelancaran dua kenderaan elektrik pemasangan tempatan (CKD) iaitu XC40 Recharge Pure Electric dan C40 Recharge Pure Electric.

Dilancarkan pada 14 Disember 2022, C40 Recharge Pure Electric mendapat sambutan yang begitu menggalakkan daripada pembeli dengan lebih 100 unit telah ditempah secara dalam talian dalam tempoh 10 hari selepas pelancarannya.

Dipasang di kilang pengeluaran Volvo di Shah Alam, XC40 Recharge Pure Electric dan C40 Recharge Pure Electric merupakan dua kenderaan elektrik pertama yang dipasang di Malaysia.

Volvo Car Malaysia komited ke arah cita-cita globalnya untuk kemampanan dan berada di landasan untuk menjadi syarikat kenderaan elektrik sepenuhnya menjelang 2030.

Volvo Car Malaysia juga menyasarkan 75 peratus daripada jualannya datang daripada barisan Recharge Pure Electric mereka menjelang 2025.

Charles Frump, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia berkata, “Dengan peningkatan bahagian pasaran kenderaan elektrik sepenuhnya kami di seluruh dunia, kami yakin perkara yang sama akan berlaku di Malaysia.”

Di peringkat global, jualan keseluruhan Volvo Car bagi tahun 2022 615,121 unit. Ia tidak dapat dielakkan berikutan masalah bekalan rantaian dan sekatan pengeluaran yang diakibatkan oleh COVID-19.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved