fbpx

Toyota nombor satu untuk jenama bukan nasional bagi 2022, lebih 100,000 kenderaan terjual

toyota hilux 2020 media drive 27

UMW Toyota Motor menutup tirai 2022 dengan lebih 101,035 kenderaan terjual. Ini terdiri dari 100,042 kenderaan Toyota dan 993 unit Lexus, menjadikan mereka jenama bukan nasional nombor satu di Malaysia.

Jika dibandingkan dengan 2021, UMW menjual 72,394 kenderaan Toyota dan Lexus, jadi 2022 mencatatkan peningkatan 40 peratus.

Penguasaan segmen

Jualan bagi SUV segmen-C cukup memberangsangkan dengan Corolla Cross, sebanyak 17,208 unit. Hilux pula mendominasi kategori trak pikap dengan 27,198 unit, menakala Hiace dan Fortuner masing-masing mencatatkan 390 dan 3,432 unit.

Hiace dan Fortuner dilaporkan menjadi model terlaris dalam kategori van satu tan dan wagon ringan.

Apa yang menanti untuk 2023?

Dalam satu siaran media, Toyota menggambarkan Corolla Cross Hybrid sebagai satu pengenalan signifikan kenderaan HEV (hybrid electric vehicle) di Malaysia yang juga dipasang secara CKD di negara ini.

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K berkata: “Kami akan terus menilai pilihan berbeza dan memperkenalkannya jika perlu. Buat masa ini, kami percaya HEV paling sesuai untuk rakyat Malaysia dan akan memperkenalkan model HEV untuk 2023.”

Dalam pada masa yang sama, UMW juga telah menilai dan melihat dari sudut jangka masa panjang bagi kenderaan BEV (battery-electric vehicle). Malaysia dikatakan mempunyai potensi untuk menjadi pasaran kenderaan-kenderaan BEV Toyota dan Lexus.

Gazoo Racing untuk pengalaman memandu mengujakan

Di samping beralih ke arah elektrifikasi, UMW Toyota Motor akan terus menawarkan keseronokan memandu dengan aktiviti-aktiviti oleh Gazoo Racing Malaysia.

Selain aktiviti dan acara, jenama Gazoo Racing juga telah dikenali dengan penawaran produk-produk seperti Vios GR Sport hingga ke Supra.

Untuk 2023, beberapa lagi model GR akan tiba ke negara ini dan GR Garage akan menawarkan alat ganti serta barangan rasmi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved