fbpx

Konvoi motosikal perlu buat laporan, hantar senarai peserta terlebih dahulu – KP JPJ

konvoi motosikal

PENGANJUR konvoi motosikal melibatkan lebih dari seorang penunggang perlu menghantar senarai peserta dan motosikal yang terlibat kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Perkara itu dijelaskan oleh Ketua Pengarah JPJ, Datuk Zailani Hashim ketika ditemubual pada acara Kempen Keselamatan Jalan Raya 2023 di Seremban pagi tadi.

Memetik laporan rakan media kami di Careta dan Moto Malaya, Zailani berkata inisiatif itu adalah sebahagian daripada usaha JPJ bersama-sama pihak pihak polis terutamanya dalam menangani kes tunggang motosikal berkuasa tinggi tanpa lesen (B Full).

“Saya telah bercakap dengan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasana Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Wira Mat Kasim dimana setiap konvoi melibatkan lebih daripada satu motosikal bukan sahaja perlu memaklumkan pihak polis malah JPJ,” jelasnya.

Tambah Zailani lagi, langkah itu bertujuan membolehkan pihak JPJ melakukan semakan yang lebih terperinci termasuk cukai jalan dan lesen yang betul.

“Senarai tersebut akan digunakan oleh pihak JPJ untuk memeriksa butiran setiap peserta seperti tempoh sah insurans dan lesen memandu, serta keadaan kenderaan yang terlibat dalam konvoi,” tambahnya.

“Pihak Polis dan JPJ akan turut serta berada di lokasi yang ditetapkan untuk memantau keadaan bagi memastikan tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved