fbpx

Tamiya Monster Beetle saiz sebenar yang boleh dipandu – siap dengan tayar off-road, suspensi tinggi dan lampu spotlight!

tamiya monster beetle sebenar 12

SAMA ada anda mahu mengaku atau tidak, anda pasti pernah rasa mahu memandu apa-apa kereta mainan yang anda pernah miliki. Mungkin kereta die-cast Hot Wheels dan Matchbox, model skala seperti Maisto, atau kereta kawalan jauh (RC).

Begitu juga dengan Harunobu Otani, dia pernah memiliki kereta RC Tamiya Monster Beetle semasa kecil. Bezanya, Otani telah berjaya memandu kereta itu kerana dia membinanya dengan saiz sebenar!

Otani merupakan seorang mekanik di Garage Aichi dan bertugas membina kereta-kereta kustom. Katanya, “Saya telah mengubah impian masa kecil menjadi suatu raliti!”

“Mengapa saya membuatnya? Semasa kecil, ayah saya pernah membelikan kereta RC Tamiya Monster Beetle.

“Tetapi baru-baru ini saya terfikir, hey, saya ada kemahiran untuk membuat versi yang besar,” tambahnya.

Jika dilihat Monster Beetle sebenar ini, sangat mirip dengan versi RC Tamiya skala 1/10 yang mula dikeluarkan pada 1986.

Kereta sebenar ini dibina lengkap dengan tayar off-road besar, suspensi tinggi dengan spring kuning, warna badan merah dengan pelekat-pelekat, dan lampu spotlight di depan. Malah terdapat juga bar besi di depan dan antena dengan bendera di belakang untuk lebih perincian.

“Bila dipandu keluar, kereta ini memang mendapat perhatian orang. Mereka bertanya bermacam soalan,” terang Otani lagi.

Monster Beetle dua tempat duduk ini dipacu oleh enjin petrol 1.8-liter 4-silinder DOHC yang mampu menjana 125hp dan 170Nm tork.

Ia menggunakan kotak gear manual 5-kelajuan dan mempunyai sistem pacuan empat-roda (4WD) separuh masa, bermakna ia boleh ditukar kepada mod 2WD.

Monster Beetle ini juga mempunyai tangki bahan api berkapasiti 40 liter, menggunakan rim 15-inci dan mempunyai radius belokan minima 4.9 meter.

Untuk menjadikannya mudah dipandu, Monster Beetle ini dilengkapi dengan beberapa kamera untuk melihat ke luar, sistem pendingin hawa, port USB, dan pembaca kad tol.

Idea menukar kereta mainan masa kecil menjadi realiti ini bagi kami sangat cool. Silap-silap rasa macam kanak-kanak semula apa memandu kereta sebegini.

Adakah anda mempunyai apa-apa kereta masa membesar dulu yang teringin anda jadikan kereta sebenar yang boleh dipandu?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved