fbpx

Kia Stinger ucap selamat tinggal dengan Tribute Edition

Kia Stinger Tribute Edition 01

Pada 2017, Kia memperkenalkan Stinger sebagai taruhannya untuk mencabar sedan-sedan prestasi dari Jerman. Namun entah di mana silapnya, sambutan yang diterima tidak seperti yang diharapkan.

Keadaan ini memaksa Kia mengambil keputusan untuk menamatkan produksi Stinger setelah hanya lima tahun berada dalam pasaran. Sebagai penawaran terakhir, syarikat itu akan menawarkan 1,000 unit Stinger Tribute Edition untuk pasaran global.

Menggunakan model GT yang dikuasakan oleh enjin 3.3-liter twin-turbo V6, Stinger Tribute Edition boleh didapati dalam warna Ascot Green yang sedia ada atau warna baharu Moonscape matte. Ia disudahkan dengan kemasan hitam pada cermin sisi, angkup brek Brembo dan rim 19 inci.

Ruang dalaman pula dihiasi dengan upholsteri kulit Terracotta pada tempat duduk sport, stereng, trim pintu dan pemegang pintu, serta kemasan efek karbon pada konsol tengah dan panel pintu.

Selain itu, model ini didatangkan dengan sentuhan eksklusif berbentuk logo tebuan pada perehat kepala yang diinspirasikan daripada nama Stinger itu sendiri. Ia juga mempunyai nombor siri pengeluaran pada ambang pintu.

Dari segi prestasi, enjin twin-turbo V6 tersebut masih menghasilkan 368 hp pada 6,000 rpm dan 510 Nm dari 1,300 hingga 4,500 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi automatik lapan kelajuan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2021 © ENGEAR TV | All Rights Reserved