fbpx

Stellantis, Leader Energy Group jalin kerjasama kembangkan tenaga solar di Gurun

Stellantis Solar Panel

STELLANTIS telah mengumumkan kerjasama dengan syarikat pembekal kuasa tempatan, Leader Energy Group untuk mengembangkan penjanaan tenaga solar di kilang pengeluarannya di Gurun, Kedah.

Menurut syarikat itu, usahasama ini merangkumi pemasangan, operasi, penyelenggaraan dan pembiayaan sistem fotovoltaik (PV) bagi meningkatkan kecekapan tenaga di kilang itu.

Pemasangan sistem PV di kilang berkenaan dilakukan oleh anak syarikat Leader Energy iaitu Leader Solar Sdn. Bhd. (LSSB) dalam masa empat bulan. Ia siap sepenuhnya pada 31 Oktober 2022.

Sistem tersebut itu berupaya menjana output maksimum sebanyak 2,189.81 kWp elektrik. Dalam tempoh 21 tahun akan datang, ia dijangka akan menjana 54.81 GWh tenaga atau kira-kira 34% daripada keperluan penggunaan tenaga tahunan kilang tersebut.

Selain itu, penggunaan tenaga solar juga akan mengimbangi kira-kira 1963.4 tan karbon dioksida setiap tahun. Jumlah ini bersamaan dengan 50,340 batang pokok yang ditanam dalam setahun.

Mengguna pakai tenaga solar merupakah satu lagi langkah ke hadapan dalam usaha Stellantis untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih (carbon net zero emissions) menjelang 2038 sebagai sebahagian daripada strategi Dare Forward 2030.

Usahasama ini juga adalah sebahagian daripada usaha berterusan Stellantis untuk menambah baik kecekapan tenaga operasinya di seluruh dunia. Sebelum ini, syarikat itu telah meningkatkan projek solarnya di Michigan, Amerika Syarikat serta memasang sistem PV di kilang Mangualde, Portugal.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved