fbpx

Proton hantar 16 kakitangan ikuti latihan NEV di Institut Penyeledikan Geely

Deputy CEO of PROTON, En Roslan Abdullah (4th from right) sent off the staff in KLIA

SERAMAI 16 kakitangan Proton telah berlepas ke Hangzhou, China pada 10 Disember lalu untuk menyertai latihan selama enam bulan bagi mempelajari tentang kenderaan tenaga baharu (NEV).

Mereka ditempatkan di Institut Penyelidikan Geely di Ningbo dan dilatih dalam pelbagai bidang yang melibatkan pembangunan, penyepaduan, pembuatan dan jualan serta perkhidmatan untuk kenderaan generasi baharu yang akan diperkenalkan secara beransur-ansur oleh Proton.

Merupakan kakitangan pertama yang menjalani latihan NEV, ahli-ahli rombongan itu terdiri daripada pekerja industri berpengalaman dan jurutera muda yang lulus dari Program Bakat Muda Proton.

Lebih ramai kakitangan akan dihantar ke China pada masa depan memandangkan Proton memerlukan pengetahuan teknikal daripada Geely untuk membangunkan rangkaian NEV-nya sendiri.

Menurut Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton, usaha ini merupakan salah satu matlamat perkongsian antara Proton dan Geely yang termeterai pada 2017.

“Matlamat itu berjaya dicapai dan kini, kami memanfaatkan pengalaman global kumpulan dalam NEV untuk memberi rangsangan kepada jadual masa pembangunan model kami sendiri,” katanya.

Tambah Dr Li lagi, Proton merancang untuk memulakan program ini lebih awal tetapi ia telah ditangguhkan akibat pandemik Covid-19.

smart #1

Selain daripada melatih pekerja dalam pelbagai aspek NEV, latihan kerja di China akan membantu dalam menentukan spesifikasi akhir untuk produk seperti smart #1. Ia merupakan EV pertama yang akan dijual oleh PRO-NET dan akan tiba ke pasaran pada suku keempat 2023.

Oleh kerana corak penggunaan dan tingkah laku pengguna berbeza dari negara ke negara, maklum balas daripada kakitangan Proton adalah penting untuk memastikan ia memenuhi keperluan pembeli Malaysia.

Memandang lebih jauh ke hadapan, program latihan ini akan membantu mengukuhkan usaha Kerjasama apabila kakitangan Proton terlibat dalam pelbagai bidang lebih awal dalam proses pembangunan untuk memperhalusi tawaran yang akan datang demi mencapai jangkaan pasaran tempatan.

Matlamat utama bagaimanapun adalah untuk memperolehi pengetahuan dan kemahiran baharu yang akan membantu mengemudi hala tuju masa depan syarikat untuk tahun-tahun akan datang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved