fbpx

Sesi perkongsian Petronas Lubricants International beri inspirasi kepada pelajar Despark International College

Petronas Lubricants International sesi perkongsian 04

PETRONAS Lubricants International baru-baru ini menganjurkan sesi perkongsian yang direka khusus untuk memupuk semangat dan membentuk graduan sedia industri.

Bagi siri ketiga ini, Jurutera Bendalir Trek Petronas iaitu Dr Safwan Hanis telah dijemput untuk berkongsi pengalamannya dengan lebih 100 pelajar Despark International Kolej.

Menerusi sesi ini, pelajar memperoleh maklumat tentang industri automotif serta belajar daripada pengalaman Dr Safwan sebagai jurutera bendalir yang bertanggungjawab untuk memberikan sokongan teknikal kepada pasukan Mercedes-AMG Petronas Formula One.

Peranan lain Dr Safwan termasuk menganalisis bahan api Petronas Primax, minyak pelincir Petronas Syntium dan bendalir Petronas Tutela yang digunakan di dalam jentera F1 sebelum dan selepas perlumbaan.

Dr Safwan berkata, “Saya amat bertuah kerana telah menjadi sebahagian daripada pasukan Mercedes-AMG Petronas F1. Menjadi sebahagian daripada pasukan memberikan pengalaman pembelajaran yang hebat untuk saya, dan saya teruja untuk berkongsi pengalaman saya bersama pelajar Despark International College.”

“Saya berharap dapat memberi inspirasi dan memperkasakan bakat muda terutamanya yang mempunyai minat yang tinggi dalam industri automotif untuk meneruskan semangat dan kepercayaan dalam kebolehan mereka untuk cemerlang dan pergi jauh dalam industri,” tambah beliau.

Ini merupakan sesi pertama yang diadakan secara fizikal, dengan dua sesi sebelum ini terpaksa diadakan secara maya akibat pandemik. Sesi perkongsian yang pertama menampilkan Jurutera Bendalir Trek Petronas, De Liow, manakala sesi kedua pula diadakan bersama anak tempatan pertama yang menjadi mekanik MotoGP iaitu Hibbatuulah Mohd Fuad yang juga dikenali sebagai Habib.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved