fbpx

Hyundai Ioniq 5 N bakal mendapat gear palsu, siap dengan bunyi rev limiter

hyundai ioniq 5 n 03

HYUNDAI kini sedang membangunkan versi N untuk model elektrik pertama mereka. Kenderaan yang memenangi banyak anugerah kereta terbaik itu bakal mendapat ‘jajan’ menjadikannya lebih berprestasi tinggi. Ia dikatakan berkongsi komponen dengan Kia EV6 GT.

Disebabkan peminat tegar kereta belum bersedia untuk melupakan jentera sports dengan sensasi enjin sebenar, Hyundai akan menampilkan bunyi tiruan.

Dalam satu temuramah dengan CarExpert, Penasihat Teknikal Eksekutif Hyundai, Albert Biermann berkata idea ini adalah untuk memberikan “sentakan dan gegaran downshift yang sama seperti dalam kereta-kereta N ICE kami”.

Dia menambah, “Ianya akan sangat mirip dengan rasa dan bunyi hot hatch i30 N dengan DCT.”

Berkenaan itu, Ioniq 5 N akan dilengkapi dengan teknologi yang dipanggil Virtual Grin Shift (VGN) yang boleh diaktifkan dengan menekan butang di roda stereng. Pemandu mesti menarik kedua-dua paddle untuk menghidupkan “mod pertukaran gear maya” untuk ‘menukar gear’.

VGN disokong oleh N Sound Plus yang akan memberikan bunyi-bunyi yang biasa kita dengar pada kereta berenjin petrol. Kemaskini over-the-air akan datang pula bakal memasukkan bunyi-bunyi tambahan, malah pemilik juga boleh menambah bunyi mereka sendiri.

Hyundai dilaporkan sedang memperhalusi bunyi-bunyi ini, termasuklah bunyi bila meter rpm menendang redline.

Satu lagi teknologi yang bakal diperkenalkan ialah mod drift dengan penghantaran kuasa lebih ke roda belakang. Mereka juga merancang untuk fungsi brek lebih kuat bagi sistem regenerative braking.

Untuk spesifikasi, kita boleh menjangkakan setup dua motor, yang mana Albert mendedahkan bakal memberikan Ioniq 5 N sekitar 600hp. Tiada maklumat mengenai tork, tetapi EV6 GT mempunyai 740Nm.

Gambar oleh: Motor1

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved