fbpx

Honda N-Van EV akan masuk ke pasaran bermula 2024

Honda N-Van EV

DILANCARKAN pada 2018, Honda N-Van secara asasnya adalah kenderaan komersial yang didatangkan dalam bentuk kei-car.

Dengan ukuran panjang 3,395 mm, lebar 1,475 mm dan tinggi 1,950 mm, dan tapak roda 2,520 mm, N-Van adalah antara kenderaan komersial paling kompak yang ada di pasaran.

Namun menurut Honda, ia juga sesuai untuk dijadikan sebagai kenderaan keluarga memandangkan ia mempunyai bentuk berkotak dengan bumbung yang agak tinggi, serta boleh memuatkan sehingga empat penumpang.

Ruang dalaman Honda N-Van.

Semasa pelancaran, N-Van boleh didapati dengan enjin NA dan turbo tiga silinder, dengan kuasa sehingga 64 hp dan 107 Nm. Untuk transmisi pula, terdapat pilihan manual dan CVT, serta versi pacuan roda depan dan pacuan semua roda (AWD).

Kini, Honda mengesahkan bahawa mereka akan menawarkan varian elektrik yang dikenali sebagai N-Van EV. Menurut syarikat itu, ia akan memasuki pasaran Jepun bermula awal 2024.

Perincian teknikal mengenai N-Van EV masih belum diketahui namun Honda mendedahkan model itu mampu menawarkan jarak gerak sejauh 200 km. Ini menjadikannya cukup praktikal untuk kegunaan komersial atau urusan peribadi.

Apa yang menarik, Honda akan memasarkan model ini dengan harga jualan bermula dari hanya 1 juta yen atau kira-kira RM32,000 (berdasarkan kadar pertukaran mata wang asing semasa). Langkah ini merupakan sebahagian daripada usaha Honda untuk menggalakkan penggunaan EV ke arah mencapai status karbon neutral.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved