fbpx

Kilang Proton di Tanjung Malim sudah hasilkan 10,000 enjin 1.5-liter TGDI

Proton Enjin TGDI Tanjung Malim 03

PROTON meraikan pengeluaran enjin 1.5 TGDI ke-10,000 di barisan pemasangan enjin baharunya di Tanjung Malim pada 1 Disember lalu. Pencapaian ini hanya mengambil masa selama tujuh bulan selepas unit pertama dikeluarkan pada bulan April tahun ini.

Kilang berkenaan adalah sebahagian daripada komitmen Proton untuk menaik taraf kemudahannya di Tanjung Malim dengan pelaburan mencecah RM1.8 bilion. Ini selaras dengan teras strategik pertama program DRB-HICOM Automotive High Technology Valley (AHTV) yang bertujuan memaksimumkan aktiviti pembuatan di rantau ini.

Setelah membuat keputusan untuk membina barisan pemasangan baharu, pembinaan dan penghantaran komponen teerpaksa ditangguhkan berikutan permulaan pandemik Covid-19. Namun begitu, keputusan telah dibuat untuk menuju ke hadapan sementara negara menjalani perintah kawalan pergerakan.

Menurut Proton lagi, projek telah dijayakan oleh sepasukan juruteranya yang menempatkan diri di Tanjung Malim untuk memulakan kerja pemasangan.

Bekerjasama melalui perisian mesyuarat maya dengan pasukan daripada pembekal peralatan dan Geely di China, mereka melaksankan pelbagai tugas termasuk membuka kotak komponen, memetakan barisan pengeluaran dan memulakan kerja pemasangan awal.

“Barisan enjin baharu Proton adalah bukti ketabahan dan keazaman pekerja kami untuk mengatasi halangan dan mencapai matlamat kami. Ia adalah salah satu barisan pemasangan enjin paling maju di Malaysia dengan tahap automasi yang tinggi, persekitaran terkawal iklim dan pelbagai gerbang ujian untuk memastikan kualiti pengeluarannya,” kata Dr Li Chunrong.

Tambah beliau, Proton menyasarkan pengeluaran sebanyak 60,000 enjin pada 2023 untuk digunakan pada beberapa model Proton yang lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved