fbpx

BMW 3.0 CSL dengan enjin 6-silinder paling berkuasa, manual 6-kelajuan

bmw 3.0 csl 2023 02

TAHUN ini nampaknya BMW meraikan ulangtahun jenama M yang ke-50 dengan beberapa model ikonik seperti M4 CSL dan M2 baharu.

Dan yang terakhir mungkin sebagai penutup, BMW M memperkenalkan pula 3.0 CSL. Ia sebagai penghormatan kepada CSL (atau nama penuhnya Coupe Sport Lightweight) asal dari 1970an, dan dikatakan sebagai “model istimewa paling eksklusif” dalam sejarah M.

Gril kidney yang unik diambil dari konsep 3.0 CSL Hommage 2015, tetapi diolah semula dengan corak berlian, dan lingkaran luarannya menerima kemasan satin aluminium.

Terdapat ruang kemasukan udara yang besar di bampar depan untuk penyejukan enjin dan brek. Kemudian corong udara di atas hud pula mirip model CSL 1970.

BMW 3.0 CLS 2023 ini mendapat lampu depan laser dari M4 CSL dengan kemasan kuning yang sama, inspirasi dari jentera lumba GT3. Di bahagian sisi, paling menyerlah ialah fender kembung yang menjadi identity CSL, serta rim bersaiz 20-inci di depandan 21-inci di belakang, dengan centerlock.

Rim bercorak Y ini dibaluti oleh tayar Michelin dengan tulisan “50” untuk menandakan ulangtahun jenama itu. Dan pelengkap gaya luaran ini ialah spoiler besar seperti Batmobile, yang juga diinspirasikan dari model klasik yang asal.

BMW 3.0 CSL ini hadir dengan warna khas Alpine White Uni dengan grafik M tradisional. Ia dikuasakan oleh enjin 3.0-liter 6-silinder paling berkuasa pernah dikeluarkan oleh Bavaria.

Enjin ini menghasilkan 553hp dan 550Nm tork, dan output disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear manual 6-kelajuan dan differential M.

Ciri lain termasuklah brek karbon-seramik, suspensi adaptif M, penyerap hentak kawalan elektronik, tempat duduk bucket karbon, trim pintu CFRP, dan tombol gear berwarna putih.

Hanya 50 unit 3.0 CSL ini akan dikeluarkan, dan setiap unit mendapat nombor siri khas. Menurut BMW, cat putih pada kereta ini memerlukan proses khas manakala komponen CFRP pula dihasilkan dengan tangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved