fbpx

Teaser dedah enjin 6-silinder Mazda baharu, bakal muncul pada CX-90 Januari 2023?

mazda inline six

MAZDA pada 2019 pernah dilaporkan berada dalam pembangunan enjin enam-silinder. Kini nampaknya projek itu semakin membuahkan hasil, kerana satu teaser CX-90 menampakkan lencana yang bertulis “…LINE 6”.

Tidak banyak perincian boleh didapati mengenai enjin enam-silinder Mazda ini. Versi petrol dikatakan mempunyai kapasiti 3.0-liter dengan bantuan turbo.

3.3-liter turbodiesel pula akan menjana sekitar 228hp dan 500Nm tork. Akan terdapat juga versi hibrid dengan output 251hp dan 550Nm.

Dalam satu siaran media untuk teaser CX-90, menurut laporan Motor1, Mazda mengesahkan kemunculan SUV itu pada Januari 2023 depan.

Belum dipastikan sama ada pendedahan itu akan dibuat pada acara CES di Las Vegas atau pada acara berasingan oleh Mazda. Apa pun, ianya akan menjadi pelancaran global untuk SUV itu.

Mazda dilaporkan juga mahu memasang enjin enam-silinder ini pada model pacuan roda-belakang dengan platform baharu. Model ini sepatutnya dikeluarkan pada awal 2022 tetapi tidak menjadi.

Mungkinkah ia ditangguhkan? Terdapat juga ura-ura mengatakan ia akan berkongsi platform dengan Toyota dan Lexus.

Mazda berkata enjin enam-silinder ini berkemungkinan menjadi enjin pembakaran dalaman terakhir mereka. Pengeluar itu telah pun melangkah ke alam EV dengan MX-30.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved