fbpx

Ora Good Cat seekor ‘kucing’ elektrik dengan jarak pemanduan sehingga 500km

ora good cat 2022 27

GREAT Wall Motors (GWM) kini di Malaysia dan Ora Good Cat akan membuat pelancaran rasminya November ini. Hatchback EV (elektrik) ini akan ditawarkan dengan harga sekitar RM150k hingga RM160k, dan empat varian – Tech, Pro, Ultra dan Ultra G.

Kesemua varian akan dikuasakan oleh motor elektrik dengan output 143hp dan 210Nm tork, dihantar ke roda depan. Terdapat dua kapasiti bateri untuk dipilih, bergantung kepada varian.

Dari segi pengecasan, varian asas Ora Good Cat akan menyokong sistem AC dan DC. Untuk AC, ia akan mengambil masa antara enam hingga lapan jam untuk caj penuh dengan 6.6kW. Sementara itu, pengecasan menggunakan DC hanya akan memerlukan 46 minit untuk 0 hingga 80 peratus.

Bagi varian Ultra dan Ultra G, ia akan mendapat bateri 63.1kWh yang menawarkan jarak pemanduan sehingga 500km. Ia mengambil masa 10 jam jika dicaj menggunakan AC, dan sepantas 40 minit untuk mencapai 80 peratus dengan pengecaj DC.

Ora Good Cat menampilkan rekaan retro moden yang memberikannya imej seperti MINI atau Beetle. Bergantung kepada varian, ia dilengkapi lampu LED sepenuhnya dengan DRL LED, keyless entry, kemasan kulit, panel skrin berkembar 10-inci untuk infotainmen dan 7-inci untuk instrumen, serta penghawa dingin dengan penapis PM2.5.

Kelengkapan keselamatan aktif juga agak banyak, antaranya Adaptive Cruise Control, Automatic Emergency Braking dengan Intersection Support, Front Collision Warning, Wisdom Dodge System, Lane Departure Warning, dan Lane Keeping Assist.

Apa pendapat anda mengenai ‘kucing baik’ atau Ora Good Cat setakat ini? Berbaloi dijadikan EV pertama?

Nantikan juga video pandu uji kami di Facebook tidak lama lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved