fbpx

Produksi Geely RADAR RD6 kini bermula, trak pikap EV untuk gaya hidup outdoor

geely radar rd6 01

GEELY telah memulakan pemasangan dan pengeluaran trak pikap elektrik RADAR RD6 yang mula diperkenalkan kira-kira empat bulan lalu. Ia merupakan trak pikap China pertama yang menggunakan platform EV sepenuhnya.

Trak pikap ini menggunakan binaan unibody Sustainable Experience Architecture (SEA) milik Geely. Jadi dari aspek ini, RD6 lebih dekat dengan Proton Arena atau Honda Ridgeline berbanding Toyota Hilux yang menggunakan casis ladder-frame.

Radar RD6 dilengkapi dengan pakej kuasa “tiga-dalam-satu berkuasa-tinggi” 200kW, yang mampu memberikannya pecutan 0-100km/j dalam 6 saat.

Ia menggunakan bateri Ni55 dengan ketumpatan kuasa yang tinggi, membolehkannya mencapai jarak pemanduan sejauh 610km dan mempunyai daya caj maksima sehingga 120kW. Ini bermakna baterinya mampu memberikan jarak 120km selepas mengecaj selama hanya 15 minit.

RADAR RD6 menggunakan suspensi independent di kesemua empat roda, dengan ukuran panjang hampir 5.3 meter, diameter belokan 12.2 meter, dan mendapat sunroof panoramik sebesar 55-inci.

Untuk versatiliti, trak pikap EV ini juga menampilkan tiga ruang kargo utama, termasuk kotak simpanan tersorok di depan bersaiz 70 liter, ruang simpanan di tempat duduk belakang 48 liter, dan ruang kargo utama belakang 1,200 liter.

Terdapat soket nyah-caj berkuasa tinggi 6kW di ruang kargo belakang untuk kegunaan perkakasan dan aksesori elektrik.

Dari segi teknologi, RADAR RD6 dilengkapi dua skrin besar 12.3-inci di kabin dan sebuah skrin 9-inci untuk fungsi head-up dispay (HUD) yang juga menyokong fungsi arahan suara.

Aktiviti luar kini menjadi trend di China, maka pengenalan RADAR ini dikatakan sangat bertepatan dengan permintaan semasa.

Di masa depan juga, jenama ini akan memfokus kepada kenderaan seperti trak pikap EV pelbagai saiz, SUV untuk off-road, ATV, dan sebagainya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved