fbpx

Volkswagen Tavendor satu lagi SUV baharu dari platform MQB, untuk China sahaja

volkswagen tavendor 11

VOLKSWAGEN telah memperkenalkan satu SUV saiz besar yang baharu iaitu Tavendor, tetapi ia hanya untuk pasaran China. Ia dipasang dengan kerjasama FAW-VW dan dibina dari platform MQB Evo.

Volkswagen Tavendor menampilkan rekaan moden dan terkini jenama itu dengan penuh teknologi dan ciri di dalam kabin.

 

Rekaan depannya mendapat strip melintang pada gril dengan warna badan, serupa dengan elemen LED di atas lampu utamanya yang ditarik dari hujung kedua-dua sisi.

Profil sisi pula mempunyai garisan tingkap serupa dengan Audi Q6, manakala bahagian belakang diberikan sedikit elemen dari model-model ID walaupun grafik lampu belakang LED adalah unik untuk Tavendor.

Varian R-Line seperti dalam gambar-gambar ini dilengkapi dengan rekaan bampar lebih sporti dan rim aloi lebih besar.

Dari segi dimensi, Volkswagen Tavendor berukuran 4,936mm panjang, 2,015mm lebar, 1,756mm tinggi, dan mempunyai jarak roda 2,980mm. Tavendor ini adalah 58mm lebih panjang dari Volkswagen Touareg.

Di bahagian dalam, ia mendapat rekaan papan pemuka yang menjadi kebiasaan Volkswagen. Ia menempatkan kluster instrumen 10.2-inci dan skrin infotainmen 12-inci.

Papan pemuka minimalis ini digabungkan dengan panel tengah yang agak tinggi dan menempatkan ruang simpanan terbuka. Sementara itu, bumbung panoramik dan tempat duduk balutan fabrik menjadi kelengkapan standard.

Seperti model-model Volkswagen di China, Tavendor akan dipacu oleh enjin 2.0-liter 4-silinder TSI, dengan dua tahap output.

Model asas akan menghasilkan 183hp manakala model lebih berkuasa menjana 217hp. Kotak gear adalah standard automatik DSG 7-kelajuan, tetapi kuasa dihantar sama ada ke roda depan atau semua-roda (4Motion).

Model ini akan dilancarka di China menjelang suku keempat tahun ini dan harga akan diumum kemudian semasa pelancaran. Menurut Car News China, ia dijangka dijual pada harga sekitar USD42,000 (RM188,328).

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved