fbpx

Haramkan kapcai prestasi tinggi – Ketua Polis Negara

haram kapcai suzuki raider r150

KETUA Polis Negara Acryl Sani Abdullah Sani menyarankan model kapcai lincah yang berkemampuan tinggi yang ditunggang melebihi had laju dilarang berada di jalan raya serta penjualannya di pasaran diharamkan.

Menurut laporan Free Malaysia Today, beliau melahirkan kebimbangan terhadap lambakan motosikal “kapcai” lincah berprestasi tinggi sejak akhir-akhir ini.

Menurutnya, kehadiran kapcai laju itu adalah antara punca utama peningkatan kadar nahas jalan raya.

“Inilah (kapcai laju) antara penyumbang kepada tingginya kemalangan dan kematian dalam kalangan penunggang motosikal dan (kegiatan) merempit,” kata Acryl Sani.

Saranan itu adalah selepas pendedahan beberapa portal berita automotif tempatan yang melaporkan keterujaan peminat permotoran terhadap motosikal tersebut.

Ia susulan tersebarnya video mengenai model keluaran terbaharu, iaitu Suzuki Raider R150 Fi, juga dikenali dalam kalangan peminat motosikal sebagai ‘Si Belang’, yang mencecah kelajuan 177km/j melalui ujian dyno.

“Kenderaan (kapcai) seperti ini wajib diharamkan di Malaysia (kerana) tidak ada relevensi kelajuan 177km/j di jalan raya sedangkan had laju maksimum adalah 110km/j (di lebuh raya),” tegas Acryl Sani.

Menerusi ujian teliti pada mesin dyno, motosikal kapcai yang dipasarkan dengan harga RM8,173 itu mampu merekodkan kelajuan maksimum antara 150km/j hingga 160km/j.

Dalam pada itu, Acryl Sani menggesa Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) memainkan peranan utama mengkaji arah tuju permotoran serta merangka polisi motosikal selamat pada masa hadapan.

“MIROS hendaknya jadi badan pendesak,” tambahnya.

Sejak 2019, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) melancarkan “perang” ke atas kapcai popular Yamaha 15ZR atau lebih dikenali sebagai Y-Suku yang dikatakan mampu mencecah kelajuan 160 km/j setelah diubah suai dan kerap digunakan sebagai kenderaan lumba haram.

Pada mesyuarat agung tahunan Majlis Keselamatan Jalan Raya tiga tahun lalu, seorang pegawai kanan JSPT mencadangkan kepada Kementerian Pengangkutan agar kategori pelesenan motosikal B3 yang baharu diwujudkan untuk golongan belia dengan hanya dibenarkan menunggang motosikal elektrik berkuasa rendah atau motosikal berenjin 100cc ke bawah menjelang 2025.

“Jika kita mempunyai kategori pemegang lesen baharu ini, ia boleh menyelamatkan banyak nyawa. Ia akan memanfaatkan negara. Jika kita mempunyai dasar jangka panjang bagi mengawal kumpulan sasaran 16 hingga 25 tahun dan membentuk budaya baharu untuk mereka hanya menunggang motosikal berkuasa rendah,” kata Ketua Penolong Pengarah (Penguatkuasaan) JSPT Bakri Zainal Abidin.

Sementara itu enam bulan lalu, seorang perancang pengangkutan menyarankan agar motosikal kapcai underbone dihentikan penjualannya di pasaran secara berperingkat dan digantikan dengan motosikal elektrik berkuasa rendah untuk membendung kematian dan nahas jalan raya yang tinggi dalam kalangan pengguna motosikal.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved