fbpx

Jalan Temiang-Pantai jadi ‘port’ bergambar, JPJ beri kata dua

Ramai pengguna media sosial memuji keindahan pemandangan Jalan Temiang-Pantai di Negeri Sembilan. - Foto ihsan Facebook/Tourism Malaysia
Ramai pengguna media sosial memuji keindahan pemandangan Jalan Temiang-Pantai di Negeri Sembilan. - Foto ihsan Facebook/Tourism Malaysia

PENGGUNA lebuh raya dinasihati tidak memberhentikan kenderaan di lorong kecemasan lebuh raya Temiang-Pantai bagi tujuan bergambar.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan berkata,ia mengundang bahaya kepada si pelaku malah, berisiko kepada pengguna lebuh raya lain.

“Tindakan pemandu itu membahayakan keselamatan orang ramai dan tidak munasabah kerana ia boleh memberikan satu persepsi bahawa tempat itu adalah tempat pelancongan.

“Perlu diingat jalan raya ini digunakan untuk kenderaan dan jentera bergerak.

“Apabila mereka berhenti secara berkumpulan atau beramai-ramai ia mengganggu kelancaran trafik,” kata Hanif Yusabra Yusuf.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan Hanif Yusabra Yusuf. - Foto ihsan Bernama
Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan Hanif Yusabra Yusuf. – Foto ihsan Bernama

Jalan Temiang-Pantai mulai tular di media sosial selepas ramai kalangan pemandu gemar memberhentikan kenderaan di kawasan terbabit.

Pemandu didapati bersalah boleh diambil tindakan mengikut Kaedah 53(1) Kaedah-kaedah lalu lintas Jalan 1959.

Undang-undang tersebut memperuntukan tiada kenderaan boleh diletak di mana-mana lorong kecemasan kecuali dalam kes kecemasan.

Sabit kesalahan, tertuduh boleh disiasat mengikut Seksyen 119(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan dikenakan denda tidak melebihi RM2,000 atau penjara tidak lebih enam bulan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved