fbpx

Peugeot 2008 rasmi dilancar, 1.2 turbo dengan 130hp, RM127k

peugeot 2008 2022 51

PEUGEOT 2008 telah rasmi mendarat di Malaysia hari ini, dibawakan oleh Bermaz Auto Alliance Sdn Bhd selaku pengedar jenama itu.

Peugeot 2008 merupakan SUV kompak atau crossover segmen-B, bermakna ia bersaing dengan model-model seperti Honda HR-V, Proton X50, Toyota Corolla Cross, Hyundai Kona dan Mazda CX-3.

SUV ini dipasang secara CKD di kilang Stellantis di Gurun, Kedah. Menurut Peugeot, 2008 ini telah diuji melebihi 200,000 di jalanraya dan suasana Malaysia untuk memastikan ketahanannya di cuaca negara kita.

Bahagian luaran Peugeot 2008 ini menampilkan gril besar yang rata, bonet depan berbentuk unik, dan lampu depan LED berserta DRL LED yang ditarik ke bawah menyerupai taring.

Lampu depan dan belakang ini mengekalkan pencahayaan berbentuk tiga-cakaran yang menjadi identiti pada model-model Peugeot sebelum ini. Rim pula adalah jenis Black Onyx & Diamond Cut dengan gaya menonjol, bersaiz 17-inci.

Ciri lain adalah rel bumbung, keyless entry, pengesan parkir depan dan belakang, serta cermin sisi berkuasa dengan fungsi pemanas.

Rekaan i-Cockpit generasi terkini Peugeot 2008 ini juga cukup unik dengan susunan tersendiri dimana paparan instrumen digital 10-inci dipancar jelas seperti hologram.

Di tengah terdapat skrin infotainmen 7-inci yang menyokong Android Auto dan Apple CarPlay. 2008 ini juga hadir dengan sistem penghawa dingin automatik, brek parkir automatik, pengecas USB, serta perehat tangan di tengah dengan jahitan kontra.

Peugeot 2008 dikuasakan oleh enjin 1.2-liter PureTech tiga-silinder petrol turbo yang cukup untuk menghasilkan 130hp dan 230Nm tork.

Kotak gear pula ialah automatik 6-kelajuan yang menghantar kuasa ke roda depan. Terdapat tiga mod pemanduan boleh dipilih iaitu Eco, Normal dan Sport.

Ciri keselamatan merangkumi enam beg udara, Hill Start Assist, Electronic Stability Program (ESP), Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Brake-Force Distribution (EBD) dan Emergency Brake Assist (EBA).

Terdapat juga ciri keselamatan lebih terkini seperti kamera belakang 180-darjah Visiopark 1, Active Lane Keeping Assist, Driver Attention Assist, Blind Spot Monitoring dan Active Safety Brake.

 

Harganya? Peugeot 2008 dijual pada RM126,753 dan ditawarkan dengan empat warna – Amazonite Grey, Nera Black, Pearl White dan Orange Fusion.

Peugeot 2008 ini juga hadir dengan jaminan lima-tahun atau 100,000km serta pakej servis percuma tiga-tahun atau 60,000km.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved