fbpx

Smart Campus Autonomous Vehicle oleh UMP ini merupakan bas tanpa pemandu pertama Malaysia!

smart campus autonomous vehicle ump 01

PARA penyelidik di Universiti Malaysia Pahang (UMP) kini sedang membangunkan sebuah bas pintar dengan sistem komputer untuk membolehkannya bergerak tanpa pemandu atau secara berkendiri (autonomous).

Dinamakan Smart Campus Autonomous Vehicle (SCAV), ia dilengkapi pelbagai pengesan di sekeliling kenderaan dan dikawal oleh komputer. Ia mampu bergerak sendiri di sekitar kawasan kampus sambil memproses maklumat trafik.

Ketua program, Ts. Dr. Muhammad Aizzat Zakaria dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan Pembuatan dan Mekatronik (FTKPM) yang mempunyai kepakaran dalam bidang kenderaan autonomi, berkata ini merupakan bas pertama seumpamanya di Malaysia yang dibangunkan oleh pakar tempatan.

“Pada masa ini, proses pembangunan berada pada tahap akhir dengan 80 peratus hampir siap dan kini memfokus kepada algoritma spesifikasi tinggi dan teknologi pada bas itu sendiri,” katanya.

“Beberapa ujian awal juga dibuat sebelum ia boleh berfungsi sepenuhnya sebagai kemudahan untuk penduduk kampus, yang akan disempurnakan tahun depan.”

Sementara itu, pensyarah FTKPM, Dr. Mohamad Heerwan Peeie berkata, bas ini menggunakan beberapa jenis pengesan. Antaranya Light Detection and Ranging (LIDAR), Intertial Measurement Unit (IMU), dan beberapa kamera untuk memperoleh maklumat.

Mereka juga akan membangunkan perisian lebih terperinci untuk menjadikan sistem ini lebih stabil dalam persekitaran lebih sukar.

Syabas pasukan penyelidik UMP! Moga university tempatan lain juga akan mengeluarkan produk automotif yang penuh inovasi sebegini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved