fbpx

Tiga tahun naik taraf Aerotrain, MAHB minta penumpang bersabar

Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) telah beroperasi lebih 23 tahun. - Foto ihsan Wikipedia
Perkhidmatan Aerotrain di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) telah beroperasi lebih 23 tahun. - Foto ihsan Wikipedia

PERKHIDMATAN Penggerak Penumpang Automatik atau sistem Aerotrain Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) akan dinaik taraf tidak lama lagi.

Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) berkata, Aerotrain sedia ada telah menghampiri peringkat akhir jangka hayatnya dan perlu dinaik taraf.

Jelas Pengarah Urusan Malaysia Airports, Aerotrain ketika ini menggunakan teknologi lama sekaligus sering kali mengalami kerosakan.

“Tidak sesuai untuk meneruskan penggunaan Aerotrain sedia ada. Aset lama lebih mudah rosak dan ia akan menyusahkan penumpang.

“Aerotrain ini menggunakan teknologi lama maka sukar untuk mendapatkan alat ganti,” kata Datuk Iskandar Mizal Mahmood.

Aerotrain membawa lebih daripada 300 juta penumpang antara bangunan satelit dan bangunan terminal utama sejak KLIA beroperasi 23 tahun lepas.

Bagaimanapun, sistem Aerotrain kerap mengalami gangguan perkhidmatan sekaligus menyumbang kepada ketidakcekapan operasi.

Hal ini menyebabkan penumpang terpaksa menggunakan perkhidmatan bas shuttle sebagai alternatif.

Sementara itu, projek menaik taraf Penggerak Penumpang Automatik baharu dijangka mengambil masa selama tiga tahun.

Projek dianugerahkan kepada Pestech Technology Sdn Bhd (Pestech) yang mana kerja menaik taraf akan bermula seawal Mac tahun depan.

Justeru, para orang ramai diminta bersabar dengan situasi semasa memandangkan akan wujud sedikit kesulitan sepanjang projek naik taraf berjalan.

“Tidak dinafikan akan wujud sedikit kesulitan kepada penumpang dalam tempoh tiga tahun akan datang pada sepanjang tempoh kerja-kerja naik taraf itu.

“Penumpang akan terus menggunakan kemudahan perkhidmatan bas yang telah berjalan dengan baik sebagai perkhidmatan alternatif sejak 2017,” tambah Iskandar Mizal lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved