fbpx

Toyota, Subaru, Mazda bentuk pakatan untuk selamatkan enjin pembakaran

toyota corolla super taikyu

TIDAK dinafikan kita sedang menuju era elektrifikasi – dengan harapan mengurangkan pencemaran alam sekitar dan mencapai neutraliti karbon. Tetapi tidak semua pengeluar kereta mahu cepat ke arah itu.

Lima pengeluar utama Jepun telah membentuk satu pakatan untuk menyelamatkan enjin pembakaran dalaman (ICE).

Toyota, Subaru dan Mazda dalam satu sidang akhbar telah mengumumkan hasrat untuk pergi lebih dari sekadar elektrifikasi dalam usaha mengurangkan pencemaran.

Kawasaki dan Yamaha pula mengumumkan untuk membangunkan enjin hidrogen untuk kenderaan dua-roda dan pengangkutan lain.

Bagi Mazda, mereka menyahut cabaran dengan berlumba menggunakan jentera yang dipacu enjin 1.5-liter SkyActiv-D.

Mereka merancang untuk menyertai kelas ST-Q dalam perlumbaan Super Taikyu di Okayama dengan kenderaan konsep Demio Mazda Spirit Racing Bio yang menggunakan bahan bakar biodiesel generasi baharu.

Toyota dan Subaru pula akan berlumba dalam siri Super Taikyu akan datang dengan bahan bakar sintetik dari biojisim. Subaru mahu berlumba dengan jentera BRZ manakala Toyota dengan jentera GR86.

Toyota juga berikrar untuk terus berlumba dengan kereta berkuasa hidrogen. Mereka telah menyertai tiga perlumbaan dengan kereta itu iaitu Fuji Super TEC 24 Hours, Super Taikyu dan Suzuka S-TAI.

Perkara ini walaubagaimanapun tidaklah mengejutkan. Malah, hanya enam pengeluar komited untuk menghentikan pengeluaran kenderaan ICE menjelang 2040.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved