fbpx

Covid 19: Bosch sumbang lebih RM100k bantuan perubatan

bosch csr 01

BOSCH baru-baru ini menyumbangkan kelengkapan perubatan bernilai RM100,000 kepada hospital-hospital memerlukan melalui Great Heart Charity Association (GHCA).

Inisiatif tersebut adalah sebahagian dari tanggungjawab sosial korporat (CSR) pengeluar teknologi terkemuka dunia itu.

Semasa kemuncak Covid 19, Malaysia mencatatkan lebih 20,000 kes harian secara purata. Dengan 78.1 peratus populasi negara telah divaksinasi (setakat laporan berita ini) dan proses vaksinasi yang masih dijalankan, kes harian kini menurun kepada sekitar 6,000.

Walaubagaimanapun, misi jangka panjang memerangi pandemik memberikan kesan kepada sektor perubatan.

Menurut World Healt Organisation (WHO), Malaysia pernah merekodkan penggunaan 80 peratus kapasiti ICU untuk lebih dari enam bulan.

Untuk itu, Bosch bekerjasama dengan GHCA untuk menderma Arterial Blood Gases Machine (ABG) kepada Hospital Sungai Buloh, Intensive Care Closed Incubator untuk bayi, 5,000 unit topeng muka pakai buang, dan 66 unit PPE untuk Hospital Ampang.

GHCA ialah pertubuhan NGO yang ditubuhkan pada 2010 dengan telah memulakan inisiatif Covid 19 Response And Relief Program (CRRP) semasa bermulanya pandemik.

Setakat ini, GHCA telah mengumpul lebih RM600,000 dana untuk menyokong enam hospital di sekitar Lembah Klang, dan Bosch menjadi antara penyumbang terbesar.

“Jika dibandingkan dengan situasi di seluruh Malaysia, sumbangan kami mungkin tidak seberapa, tetapi kami berharap insiatif ini membolehkan hospital-hospital terus memberikan rawatan dan perlindungan,” kata Klaus Landhaeusser, Pengarah Urusan Bosch Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved