fbpx

Land Rover Defender 2022 tiba di Malaysia, pilihan 2.0L dan 3.0L, harga bermula RM799k

land rover defender 01

PENANTIAN berakhir bagi mereka yang menunggu Land Rover Defender, kenderaan ikonik serba baharu itu telah dilancarkan secara rasmi di Malaysia.

Seperti dilaporkan sebelum ini, ia hadir dengan dua varian, iaitu Defender 110 P300 2.0L yang berharga RM798,800 dan 3.0L MHEV berharga RM988,800. Semua Defender akan mendapat program Land Rover Care yang merangkumi jaminan 5-tahun, servis percuma 5-tahun dan batuan tepi jalan 3-tahun.

Menariknya, anda boleh kustom Land Rover Defender anda dengan 170 pilihan aksesori, jadi tak mungkin Defender anda sama dengan jiran sebelah rumah.

Land Rover Defender 110 P300 2.0L dikuasakan oleh enjin Ingenium 2.0-liter, menjana 300PS dan 400Nm tork, serta mampu mencapai 100km/j dalam 8.1 saat. Kelajuan maksima ialah 191km/j.

Varian yang lebih berkuasa ialah P400 3.0L, dipacu oleh unit 3.0-liter Ingenium 6-silinder yang menawarkan 400PS dan 550Nm tork. Dengan sistem MHEV, ia dilengkapi sistem hibrid dengan supercharger elektrik 48-volt dan bateri lithium-ion.

Ini membolehkan Defender 110 P400 memecut ke 100km/j dalam 6.1 saat, 2 saat lebih pantas dari P300. Kelajuan maksima adalah sama, dan kedua-dua varian menggunakan kotak gear automatik 8-kelajuan dari ZF.

Land Rover Defender baharu ini merupakan rombakan sepenuhnya dari generasi terdahulu. Tiada lagi casis ladder-frame, sebaliknya ia dibina menggunakan casis monocoque aluminium D7x, tetapi mengekalkan ciri rugged dan bersegi sebuah kenderaan kembara. Pada masa yang sama, Defender baharu menawarkan teknologi dan fungsi praktikal untuk kegunaan seharian di bandar.

Casis D7x ini bukan sahaja mengekalkan keupayaannya di off-road, tetapi juga memberikan Defender kabin lebih luas dan pengendalian yang lebih mantap.

Defender baharu ini juga dilengkapi dengan ciri seperti:

3D Surround Camera dan ClearSight Ground View – memberikan pandangan 360-darjah untuk mudah dikemudi di laluan sukar dan sempit.
Adaptive Dynamics dengan Electronic Air Suspension – sistem suspensi canggih yang memberikan keselesaan dan kawalan badan optima.
Wade Program – membolehkan kenderaan mengharungi air dengan kedalaman sehingga 900mm.
Sistem infotainmen Pivi Pro – unit hiburan canggih dengan Meridian Sound System.

Mereka yang berminat dengan jentera ikonik ini bolehlah membuat tempahan di www.landrover.com.my.

Menurut Jaguar Land Rover Malaysia (JLRM), Defender 90 juga bakal hadir kemudian berserta pilihan enjin diesel.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved