fbpx

Mana pilihan anda? Guna pengangkutan awam atau bayar parkir mahal?

Perkongsian kenderaan mampu menjimatkan tenaga. - Foto ihsan Malay Mail
Perkongsian kenderaan mampu menjimatkan tenaga. - Foto ihsan Malay Mail

USAHA memastikan orang ramai menggunakan pengangkutan awam demi menjaga kelestarian alam sekitar terus diperhebat pihak kerajaan.

Hal ini terbukti apabila perkara itu dimuatkan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) yang menyasarkan usaha menarik minat orang ramai beralih kepada pengangkutan awam.

Bagi mencapai pelan tersebut, dua pecahan strategi dinyatakan termasuk meningkatkan kebolehcapaian kepada pengangkutan awam dan menggalakkan perubahan tingkah laku penduduk.

Ini bermaksud pengangkutan awam perlu mudah dicapai dengan sistem lebih bersepadu dan memastikan infrastruktur sokongan tersedia dengan baik.

Rapid KL memohon atas kesulitan dihadapi pengguna. - Foto ihsan Facebook/Rapid KL
Pengangkutan awam adalah lebih baik daripada kenderaan dimilki persendirian? – Foto ihsan Facebook/Rapid KL

Sementara itu, pola pergerakan masyarakat akan sentiasa dipantau untuk mengenal pasti pengangkutan awam yang sesuai kepada umum.

Pada masa sama, kerajaan juga bercadang mengenakan caj parkir lebih tinggi kepada kenderaan persendirian yang masuk ke pusat bandar.

Ruang parkir akan dihadkan dan bayaran letak kereta dikenakan lebih tinggi bagi kawasan mempunyai ketersambungan pengangkutan awam yang baik.

Dalam perkembangan lain, kerajaan turut memberi fokus terhadap cara memandu orang awam dalam memastikan pelepasan karbon lebih rendah.

Sudah tiba masa kenderaan elektrik dihasilkan dengan meluas demi kelestarian alam sekitar
Sudah tiba masa kenderaan elektrik dihasilkan dengan meluas demi kelestarian alam sekitar. – Foto ihsan Facebook/SCS

Justeru, kerajaan akan memasukkan program pemanduan cekap tenaga sebagai salah satu proses perlu dilalui sebelum mendapatkan lesen memandu.

Bagaimanapun, kaedah pelaksanannya masih belum diumum sama ada ia melibatkan latihan dan ujian teori atau amali sahaja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved