fbpx

Pacu ekonomi, Malaysia potensi jadi kuasa besar industri dron global

Teknologi dron kian berkembang dari masa ke masa. - Foto ihsan Wikipedia
Teknologi dron kian berkembang dari masa ke masa. - Foto ihsan Wikipedia

MALAYSIA berpotensi menjadi kuasa besar atau pemain utama bagi industri dron di peringkat global.

Pengasas Aerodyne Group Kamarul A. Mohamed berkata, perkara itu tidak mustahil seiring dengan kewujudan Penyelidikan dan Pembangunan Area 57 (Area 57).

Katanya, Area 57 adalah platform terbaik dalam usaha memacu ekonomi baharu melalui industri dron.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Datuk Seri Dr Adham Baba kita majlis pelancaran Area 57. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Datuk Seri Dr Adham Baba kita majlis pelancaran Area 57. – Foto ihsan Malay Mail

Area 57 adalah sebuah pusat kecemerlangan penyelidikan dan pembangunan serta pemerkasaan bakat yang dibangunkan oleh Taman Teknologi Malaysia (TPM).

Ia bagi memajukan perkembangan industri berfokus inovasi Unmanned Aerial Vehicle (UAV) dan Unmanned Aircraft Systems (UAS).

Selain itu, Area 57 merupakan simbolik kepada kawasan seluas 2.03 hektar yang dijadikan infrastruktur bersepadu dan ‘sandbox’ dengan penyediaan tujuh nilai cadangan.

Tujuh nilai cadangan terbabit adalah menyelidik, membangun, menguji, memperakui mengilang, mengkomersial serta menyelenggara penyelesaian dan teknologi dron.

Terdahulu, Pengasas Poladrone Cheong Jin Xi berkata, Area 57 merupakan inisiatif baik dan mampu membuka lebih banyak peluang bagi individu meminati dron.

Jelasnya, dron perlu dikomersialkan khususnya bagi tujuan khidmat penghantaran bagi mengurangkan kontak.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved